Jag hade tänkt mig diffusionsöppet och trodde inte att det fanns något annat. Men när leveransen kom (hopplockat lösvirke med hjälp av virkesaffären) så var det tät takplast. kommer detta att skapa problem? Är lite rädd för det och funderar på om man skulle byta. Prisskillnaden är ganska stor men detta är nog en klen tröst om det skulle bli problem med fukt och mögel senare.

Nästa huvudbry är ventilation av vinden. Det verkar dyka upp fler och fler artiklar och åsikter om att man kanske inte alls ska ha någon ventilation på vinden. Man menar att det blir torrare på vinden utan då ventilation ofta drar in fuktig uteluft och att det dessutom blir kallare på vinden. Takfotsventilation avråds dessutom i brandhänseende. Brinner det t. ex ut genom ett fönster tar elden sig snabbare upp på vinden genom takfoten.

Garaget kommer att värmas upp till runt 10 grader på vintern och kanske lite mer när jag ska vara där och meka. När det inte ska vara varmare brukar även tätskikt på insidan avrådas av en del. Mycket att tänka på är det.

/Mats
 
Tomture61
Om meningen är att ha isolering på vinden mot innertaket så funkar det med plast under taktäckningen (plåt / pannor)
Borde inte vara så fuktigt i garaget så det sprider sig till vinden ( som i ett bostadshus )
Men ventilerat på vinden är nog att föredra .
Ang att sätta diffplast på väggar/tak så beror det på hur tjockt isoleringen blir , har för mig att under 150 mm ingen diffplast.
 
Jag kommer inte att köra ut och in med bilen mer än i undantagsfall. Inget vatten och ingen biltvätt. Men lite mer än 150 isolering hade jag nog tänkt. Kanske 300 mm.

En del menar att man ändå ska hoppa över fuktspärr om man inte har mer än 10 grader. Men som sagt, meningarna är delade. Kollade på Lövångers garage och dom har plast som underlagsduk och fuktspärr inifrån och dom har ju byggt garage länge.

Mats
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Det beror på fler faktorer än vilken temperatur man siktar på. Eller kanske främst på andra fraktorer än temperatur.

När det gäller oventilerade vindar har det i alla studier har sett handlat om hus med fuktspärr. Där funkar det bra.
 
  • Gilla
senmathal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.