Först och främst ber jag om ursäkt för min stackars svenska

Jag hoppas att någon kanske kan peka ut var jag kan fixa detta en gång för alla. Vi har en relativt ny Bosch Series 8 tvättmaskin (köpt 3/2019 WAWH26I9SN om det spelar någon roll). . Det fungerar bra men var 3-4 månad täpper det till Tvättmaskinsavlopp och spillvatten kommer att spilla över badrumsgolvet. Det enda sättet att fixa det är att flytta ut både tvättmaskinen och torktumlaren, rengöra tuben och sätta tillbaka den, så det behöver inte sägas att det är väldigt besvärligt och problematiskt.

En metallisk krycka, vit, med justerbar höjd och handtag övre del, grå gummikudde nedre delen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag öppnade och rengjorde luddfiltret men ingenting finns där. det verkar som att den inte gör sitt jobb bra eftersom ludd och små tygbitar kommer att passera det till Tvättmaskinsavlopp.

Blå plastdel med gummiring, troligen en del av en maskin eller en apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Alla tips på vad som kan vara fel och hur man fixar det är mycket uppskattat.
 
ullet
Jag har samma problem, det lilla vattenlåset som sitter på avloppsröret sätts igen av ludd o diverse rester efter tvätten vilket gör att det blir översvämning på golvet i tvättstugan.

Detta är bara en gissning, men jag tror att större del av luddet skulle spolas vidare ner i avloppet med en annan typ av vattenlås som tillåter större flöde, typ:
PVC-avloppsrör med två kopplingar och en böj för VVS-installationer. Grå färg. Vinkelrätt vattenlåsdesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men jag har inte testat ännu - kanske ska ta den här tråden som en påminnelse för att faktiskt ta tag i bytet och beställa ett vattenlås. Gäller bara att hitta nåt liknande som det passar att sätta en tratt i toppen av.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
tack för svaret - bara av nyfikenhet, har du Bosch också eller bara en annan maskin?

Jag antar att jag kan skära av envägsventilen lite för att låta lite ludd passera men behålla lite vatten för att blockera lukten
 
ullet
Jag har också en Bosch-maskin, ca 4 år gammal, minns dock inte modellen.
 
Sköljmedel brukar vara boven med igenkläggande.
Skippa sånt om ni använder. en helt onödig produkt endå.
 
T TheGame skrev:
Sköljmedel brukar vara boven med igenkläggande.
Skippa sånt om ni använder. en helt onödig produkt endå.
vi använder inte sköljmedel. tilltäppningen inträffade med antingen A+ (ariel), Neutral eller kirland. men varför gör sköljmedlet problemet värre? det gör att kläderna tappar mer ludd ?
 
T TheGame skrev:
Sköljmedel brukar vara boven med igenkläggande.
Skippa sånt om ni använder. en helt onödig produkt endå.
Tvättmedel har stor del anjoniska tensider (tex. tvål och såpa är anjonisk tensid) vilket 'bollar' in smutsen med negativt laddad yta och vill heller inte vara i närheten av någon annan negativt laddad 'boll' utan repellerar från varandra vilket gör att smutsen håller sig svävande och finfördelat i vattnet under väldigt lång tid och vill inte slå ihop sig till större aggregat (på samma sätt som en droppe såpa i vatten gör vattnet mjölkig och det förblir så lång tid framöver). tumlingen som görs hela tiden i tvättmmaskinen gör också att större smutspartiklar hela tiden slås sönder till mindre och mindre kulor där de negativa tensiderna fyller upp ytan så att smutsen inte vill slå ihop sig igen pga de negativt laddade ytan som repellerar mot andra negativt laddade partiklar. klassisk tvål och såpa är fortfarande oerhört viktig komponent i tvättmedel just för att tvätt inte skall återsmutsa sig igen.

Sköljmedel innehåller katjoniska tensider (ofta amfotära tensider) vilket istället har positivt laddade tensider och har egenskapen att den neutraliserar de anjoniska tensiderna från den tidigare använda tvättmedlet så att smutsklotens ytor tappar sin laddning och istället klumpar sig till större aggregat som om man tillsatte en flockningsmedel [1] - 'ytorna' blev nu 'klistriga' och klumpar sig och det gäller även hår, fiber och annat och det byggs upp fortare stopp i avlopp vid olika förträngningar och hinder.

Det är samma sak med dusch och duschavlopp - att flitigt använda hair-conditioner efter schamponering av hår är att be om snabbare igensättning i golvbrunnar och duschavlopp och det som sitter i avloppen blir också 'kläggigare' att ta hand om vid rengöring av igensatta avlopp då hair-conditioner är i princip samma sak som skölmedel för tvätt...

sköldmedel/hair-contidioner är för att ge mindre upplevelese av statisk laddad hår (flygigt hår) och mjukare tvätt genom att det blir ett tunt lager av dessa kat-jon (positivt laddade) tensider på de oftast negativ laddade ytorna som tex. hår/ylle mm. ytorna - men efter att ha rengort avloppsbrunnar några gånger så är det fan i mig inte värt det med tanke på hur de kläggar igen...



[1] de 2-värdiga metallsalteterna av aluminium, järn, magnesium eller olika typer av proteiner/amminosyror har verkan att ladda ur den negativa och repellerande krafter som håller isär partiklarna från varandra så att deras attraherande krafter nu blir dominant och partiklarna sammlar ihop sig till större aggregat för att minska sin yta gentemot volymen.
 
  • Gilla
vimvq1987 och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Tvättmedel har stor del anjoniska tensider (tex. tvål och såpa är anjonisk tensid) vilket 'bollar' in smutsen med negativt laddad yta och vill heller inte vara i närheten av någon annan negativt laddad 'boll' utan repellerar från varandra vilket gör att smutsen håller sig svävande och finfördelat i vattnet under väldigt lång tid och vill inte slå ihop sig till större aggregat (på samma sätt som en droppe såpa i vatten gör vattnet mjölkig och det förblir så lång tid framöver). tumlingen som görs hela tiden i tvättmmaskinen gör också att större smutspartiklar hela tiden slås sönder till mindre och mindre kulor där de negativa tensiderna fyller upp ytan så att smutsen inte vill slå ihop sig igen pga de negativt laddade ytan som repellerar mot andra negativt laddade partiklar. klassisk tvål och såpa är fortfarande oerhört viktig komponent i tvättmedel just för att tvätt inte skall återsmutsa sig igen.

Sköljmedel innehåller katjoniska tensider (ofta amfotära tensider) vilket istället har positivt laddade tensider och har egenskapen att den neutraliserar de anjoniska tensiderna från den tidigare använda tvättmedlet så att smutsklotens ytor tappar sin laddning och istället klumpar sig till större aggregat som om man tillsatte en flockningsmedel [1] - 'ytorna' blev nu 'klistriga' och klumpar sig och det gäller även hår, fiber och annat och det byggs upp fortare stopp i avlopp vid olika förträngningar och hinder.

Det är samma sak med dusch och duschavlopp - att flitigt använda hair-conditioner efter schamponering av hår är att be om snabbare igensättning i golvbrunnar och duschavlopp och det som sitter i avloppen blir också 'kläggigare' att ta hand om vid rengöring av igensatta avlopp då hair-conditioner är i princip samma sak som skölmedel för tvätt...

sköldmedel/hair-contidioner är för att ge mindre upplevelese av statisk laddad hår (flygigt hår) och mjukare tvätt genom att det blir ett tunt lager av dessa kat-jon (positivt laddade) tensider på de oftast negativ laddade ytorna som tex. hår/ylle mm. ytorna - men efter att ha rengort avloppsbrunnar några gånger så är det fan i mig inte värt det med tanke på hur de kläggar igen...



[1] de 2-värdiga metallsalteterna av aluminium, järn, magnesium eller olika typer av proteiner/amminosyror har verkan att ladda ur den negativa och repellerande krafter som håller isär partiklarna från varandra så att deras attraherande krafter nu blir dominant och partiklarna sammlar ihop sig till större aggregat för att minska sin yta gentemot volymen.
tack för ett mycket utförligt svar. det är ganska mer tekniskt än vad jag förstår men det är vettigt - tack för att du tog dig tid att förklara 😆
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.