Hej!

Vi har rätt så nyligen flyttat in i ett gammalt 40-talshus med självdrag och plåtfasad (som i framtiden ska bytas ut mot träpanel). Utvändigt på huset (mot vardagsrumsväggen) sitter det ett löst sittande ventilationsgaller som enkelt kan plockas av. Inifrån har själva möjängen (se bild) varit helt igenskruvad sen vi flyttade in, så jag vet inte om den fyllt så värst mycket funktion. Man känner dock att det drar lite, lite om man håller handen där, samt att väggen är kall runt om själva hålet.

Min fundering är helt enkelt om jag borde täppa till detta ventilationshål, eller åtminstone isolera det på något vis, och isåfall med vad? Jag vet inte om väggstommen kan ta någon fara om det kryper in fuktig luft eftersom det är så pass öppet runt om. Eller är det kanske bara bra att det ventileras lite? Bilderna är inte de bästa, men de ger ett hum om läget. Jag är helt okunnig kring sånt här, därför jag frågar.

Tacksam för alla tips!
 
  • Slitet grått ventilationsgaller monterat på en vitmålad vägg, med synliga tecken på dålig passform och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insyn i ett igenskruvat gammalt ventilationshål med träspån och smuts i ett 40-talshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Igenskruvad vit ventilationsmöjäng på en grovputsad vägg från ett 40-talshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V
Den finns ju där för att ventilera.
Öppna den lite och gör om när ni byter fasad.
 
Du borde sätta ett ventilationsrör (vit, plast) mellan insidan och utsidan och täta runtom så att fukten inte kan komma till delarna i väggen.
Du plockar bort locket på insidan och galler på utsidan. Kapa till plaströret så att det sitter jäms med väggytorna och fixera plaströret i öppningen med träklossar eller annat lämpligt. Fyll runtom med isolering eller, bättre, med fogskum. Detta med fogskum kräver lite eftertanke eftersom skummet expanderar våldsamt när det härdar. Mitt tips är att dutta lite skum runtom röret först och fylla på i omgångar. Skär av skummet jäms med ytorna.
Sedan köper du inneventil och yteventil som passar just ventilationsröret. Allt detta kan du köpa för lite pengar i byggvaruhusen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Asbesträdd
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du borde sätta ett ventilationsrör (vit, plast) mellan insidan och utsidan och täta runtom så att fukten inte kan komma till delarna i väggen.
Det var något sådant jag var ute efter. Vad föreslår du att jag ska täta med?
 
Hålet på ovansida så ju inte så bra ut, gallret ska sluta tätt i överkant. Vill du minska kylan från ventilen så stoppa isolering i en påse och tryck in i hålet. Håller med om att det är dumt och ta bort ventilen, gör säkert nytta speciellt på sommaren när självdraget är reducerat.
 
Skulle inte bemöda mig att sätta plaströr innan ni byter fasad. Öppna ventilations gångar har varit standard många år utan problem. Men gallret måste vara regntätt vilket det inte ser ut att vara idag.
 
Plåtfasaden ser ut att vara eftermonterad, originalfasaden ser ut att vara putsad halmfasad, verkar även vara någon typ av isolering mellan putsen och plåtfasaden.

Eventuellt byta in- & utsida till följande, http://www.fresh.se/sv/visa-produkt/visa-produkt-1.0.679.1.php

Insidans skivtallrik bör vara lite öppen hela tiden.
 
  • Gilla
Goneclimbing
  • Laddar…
Tack för alla svar! Då nöjer jag mig att isolera lite smått runt hålet och täta till gallret på utsidan, samt öppna upp lite invändigt.

Det stämmer att plåten är ditsatt på puts. Vet inte hur gammal konstruktionen är, men eftersom en del av huset har redan träpanel så planen är att inom de närmsta åren byta ut plåten helt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.