Hej alla!

I första spadtaget till första plinten slog jag direkt i något hårt, som visade sig vara ett betonglock.

Jag antar att det är en stenkista? Förrförra ägaren som byggde uterummet vars stuprör är i bild har anslutit detta till kistan som också syns lite under sanden. Åtminstone två andra anslutningar syns i kistan men jag har ännu inte kollat om de används längre och detta nya stupröret var ett bra lösning när det begav sig.

Hursomhelst, här fastnade jag lite i mina tankebanor. Det känns ju orimligt att bygga ett trädäck över, men vad vet jag, man kanske aldrig behöver komma åt kistan?
Eller ska jag försöka bygga någon ram runt den så man kommer åt den om 25 år?

Hur hade ni gjort?
 
  • En grävd grop vid en husvägg med blå panel, där ett runt betonglock är synligt och ett svart stuprör anslutet till en stenkista.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Jag hade, om det inte går att titta under locket, även provat att spola med vattenslang i stuprören och se om kistan fortfarande sväljer vatten bra, det märks ju snabbt om den tar hand om vattnet eller om den är igensatt. Funkar det fortfarande fint så håller den nog tills det är dags att renovera.
 
G
Bygg ett fack över med korta trallbrädor som går att skruva loss vid behov. Så har jag gjort.
 
J Jocke Best skrev:
Jag hade, om det inte går att titta under locket, även provat att spola med vattenslang i stuprören och se om kistan fortfarande sväljer vatten bra, det märks ju snabbt om den tar hand om vattnet eller om den är igensatt. Funkar det fortfarande fint så håller den nog tills det är dags att renovera.
Smart, locket går att öppna rätt bra så jag ska testa spola! Men vad räknas som bra? Ska det kunna rinna bort i samma takt som jag spolar med slangen?
 
G Grannens Häck skrev:
Bygg ett fack över med korta trallbrädor som går att skruva loss vid behov. Så har jag gjort.
Ja det kan ju vara en smart grej. Det måste ju vara rätt stort om man ska kunna komma åt och faktiskt kunna åtgärda ett eventuellt problem. Vad ska man kunna åtgärda, går det att slamsuga om det är igensatt? Har du haft behov?
 
G
M mickeforsberg skrev:
Ja det kan ju vara en smart grej. Det måste ju vara rätt stort om man ska kunna komma åt och faktiskt kunna åtgärda ett eventuellt problem. Vad ska man kunna åtgärda, går det att slamsuga om det är igensatt? Har du haft behov?
Jag har inte en kista utan andra saker jag behöver komma åt.

för att slamsuga behövs inte mycket plats, det svåraste är väl att flytta betonglocket när det behövs.
 
G Grannens Häck skrev:
Jag har inte en kista utan andra saker jag behöver komma åt.

för att slamsuga behövs inte mycket plats, det svåraste är väl att flytta betonglocket när det behövs.
Ah okej!
Ja, det väger ju en del och blir rätt högt om man ska vinkla upp det. Har nu spolat en hel del och ska se om det rinner bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.