Det var svårt att komma på en sammanfattande rubrik för denna tråd och om det borde ligga i "bygglovsdelen" eller här. Men jag har börjat nysta i möjligheten att kunna bygga ytterligare förvaring på min sommarstuga och såsom det verkar, efter att ha fått hem dokumenten från kommunen, finns regleringar som begränsar hur mycket som får byggas på tomten.

Området är ett sk "sommarstugeområde" och verkar omfattas av ett antal klausuler från 1985. Jag kan skriva ut dessa rakt citerade om det önskas. Här drar jag dessa i kortform:

§1 Endast för bostadsändamål
§2 Punktprickad mark får ej bebyggas
§3 Hus får endast uppföras fristående
§4 Tomt måste ha minst 1500kvm
§5 1. Endast en huvudbyggnad och ett uthus
2. huvudbyggnad max 80kvm byggyta och uthus max 20kvm byggyta
§6 1. Högst en våning
2. Huvudbyggnad max 3,5 meter hög, uthus max 3,0 meter hög

Fastigheten har idag en tomt om närmare 4400kvm tomt och ska enligt andra uppgifter jag har vara två sammanslagna tomter sen sextiotalet. Huvudhuset har 86kvm boyta och lillstugan har kanske 20-25 kvm boyta, således redan där för mycket byggt. Dessutom finns det ett förråd på mindre än 10 kvm och ett pumphus som försörjer områdets sommarvatten om ett par kvm.

Byggherren har tagit till ganska okonventionella metoder när han byggt huset och låtit uppföra det på en konstgjord kulle, därför finns det även 110 kvm biyta under mark som utgörs av källare och garage. Således verkar han ha kringgått reglerna om byggyta och antal våningar. Dock är allt detta utfört innan utfärdandet av byggplanen så jag vet inte vad som gällde då.

Frågeställningen baserar sig på att "mycket vill ha mer" och mer än en gång har jag kommit på mig själv ligga i snön och meka, då jag har fler än en bil och min bruksis inte får plats i garaget. Det vore då skönt med åtminstone tak över huvudet och jag har idéer på en funktionell och snygg carport som inte hamnar på "det prickade området" på kartan eller överskrider bygghöjd. Jag har tillochmed planer på att integrera den i trädgården så att den syns så lite som möjligt, för trädgårdsintresse är en annan stor passion. Men det räknas väl alltjämt som byggyta och den kvoten är med råge fylld. Således ter det sig som att jag inte har någon laglig väg att gå. Finns det över huvudet taget något man kan göra?

Grannen som jobbat i en annan kommuns byggnadsnämnd, föreslog en löstagbar lösning och jag vet inte hur den står sig mot gällande regler. Som jag förstått det kräver till och med ett sk "garagetält" bygglov om det står på samma yta i mer än tre månader och såna har flera av grannarna uppställda år ut och in. Dessutom har åtminstone en av grannarna flera svartbyggen på sin tomt och det känns "nesligt" att jag inte ska kunna förnuftigt skydda mig, mina vagnar och mina maskiner. Speciellt med tanke på att tomten är så stor, så en liten byggnad till förstör ju knappast sommarstugekaraktären över området.

En annan galen idé jag tänkt på är att helt sonika utöka garaget. Det ligger under mark och krasst kan man ju isf bygga en förlängning av garaget och låta anlägga en fortsättning på den slänt där det idag ligger och således även få den nybyggda delen under mark. Men det är troligtvis inte heller helt regelrätt och kräver mycket mer resurser än ett enkelt förråd/carport.

En ytterligare idé som stötts vore att stycka upp tomten igen, då med en begränsning om var på tomten jag kan bygga nytt. Då skulle man få bygga detta förråd/garage/carport/maskinbyggnad på andra änden av tomten, med allt vad det innebär med eldragning, ev VA och liknande. Dessutom skulle ju uthuset hamna på den nya tomten, bli bostadsbyggnaden och vara betydligt mindre än den garagebyggnad jag isf ville uppföra där. Dvs ett tvärtomförhållande mellan de 80 och 20 kvm som begränsar byggnationen. Här är mina juridiska kunskaper starkt begränsade och det verkar "knepigt". Kostnader och förfaranden kring detta vore intressant att få kunskap om. Fördelar och nackdelar med att äga två fastigheter mot en stor? Är det ens möjligt att stycka upp denna tomt?

Hur göra? Svartbygga och hoppas på det bästa, eller parkera åkgräslipparen i sovrummet, sänka båten och leja bort bromsjobben på bruksisen? Eller något däremellan? Grannarna lär inte vara något problem i just mitt fall, det är jag rätt säker på.
 
Bygglov behövs väl aldrig under mark? Kontakta kommunen annonymt och fråga ang garageplanen
 
O
Men attefallshus är inte det en lösning? Då får du bygga 25kvm till oavsett DP
 
Odjuret skrev:
Men attefallshus är inte det en lösning? Då får du bygga 25kvm till oavsett DP
...och även bygga på prickad mark :)
 
Jaså får man bygga en Atterfallare även på detaljplanerat område? Det trodde jag inte, det kanske löser hela situationen? Finns det fler om och men man borde känna till? Fallgropar? Måste en Atterfallare vara ett bostadshus, eller kan det vara en garagebyggnad? Detta öppnar ju upp för betydligt fler alternativ.

Bygglov under mark är också ett intressant ämne, nog för att det "kostar" en del att bygga så. (en tunnelbana direkt hem till stan vore något... :p ) Såsom jag ser det har källarens konstruktion varit byggarens ursprungliga intention att kringgå de regler om eventuellt var gällande redan på sjuttiotalet när huset byggdes för att få mer biyta i huset. Plus att han med den konstgjorda kullen fick bättre utsikt över sjön.
 
Läs på mer om Attefallare på nätet, stora möjligheter för er tror jag.
 
Har nu, sent om sidor fått svar från byggnadsnämnden i kommunen och de skriver såhär;

Vad jag har förstått så är det i princip fritt fram att uppföra ett attefallshus så länge du håller dig minst 4,5 meter från tomtgränsen. Jag tror dock att du behöver göra en anmälan till byggenheten först innan du sätter igång.
Och det låter ju lovande. Så nu ska jag bara bestämma mig för hur jag vill fortsätta och sedan ringa byggenheten och kolla vad jag behöver göra för att anmäla detta projekt. Det lutar åt att det blir ett semesterpyssel av detta! Här ska det skissas och planeras!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.