Muttern som pilen pekat på läcker lite, går inte att dra åt den mer så nu tänkte jag byta ut den.
1. Borde jag även byta ut stången som pilen pekar på?
2. Kan jag göra detta utan att tömma systemet på vatten? Genom att stänga av med insexskruven längst ut på radiatorkopplet (A) och vrida termostaten till noll, stämmer det? Eller kommer det att forsa ut vatten? :)
 
  • Läckande mutter och stång vid radiatorkoppling med röda pilar och markering A.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lutande bild av en vit radiator med synliga rör och ventiler, varav en pekas ut som läckande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
R ravve007 skrev:
Eller kommer det att forsa ut vatten?
Jupp
 
E Emil_K skrev:
Jupp
Du vill inte utveckla ditt svar lite? ;)
 
Det ser ut som ett 1-rörkoppel. identifiera typen och googla på instruktion..
OM det är så funkar det som nedan:

Du skruvar bort stora täckmuttern "A" och ser då innanför en insex på 6 eller 8mm..
Drar du den max inåt sätts det i bypass, och stänger av vatten uppåt till radiatorkopplet.
Då kan du mecka med elementet och kopplet.

Ta fram trasor och hink det kommer att spilla en del.
 
...räkna även hur många varv det tar att stänga, och öppna lika mycket igen...
 
Johhhan
Radiatorn är parallellkopplad som i ett 2-rörssystem. Om kopplet är för 2-rörssystem så stänger ventilen A inte av vattnet till mellanröret.
 
Tack för alla tips! Just detta element är kopplat med ett annat ja (tidigare fanns bara 1 element, jag ville ha ett till).
Hur vet jag om kopplet är en eller tvårörs? Står det någon beteckning på den eller något sånt?
Tack än en gång!
 
Johhhan
Fördelaren nedtill på kopplet är märkt med en 2:a under mellanröret. Det ska väl tyda på att det är för 2-rörssystem. Du kan också testa att stänga av radiatorn med hjälp av ventilen vid A på fördelaren; om det är 2-rörssystem upphör då cirkulationen och fördelaren känns svalare efter någon halvtimme, men vid 1-rörssystem fortsätter vattnet cirkulera i bypassen och fördelaren fortsätter vara varm.
 
Tack, ska kika om jag hittar en 2a skrivet någonstans :)
Så om det är ett 2-rörs system, så kan man inte stänga av vattnet och måste då tömma systemet innan jag kan byta muttern. Stämmer det?
 
Johhhan
Ja, du stoppar i alla fall inte inkommande vatten i fördelaren, så det blir blött om det fortfarande är trycksatt eller även annars om värmeledningarna kommer uppifrån. Du kommer nog behöva en ny mellandel (med "stången" i första bilden) med en kona som passar i fördelaren; det är nog troligare än att det är fel på muttern. Du bör förstås kolla vilket märke det är (Danfoss?), så du får rätt grejer som passar. Bifogar en bild på en 2-rörsfördelare i genomskärning:
Genomskärningsillustration av en 2-rörsfördelare för värmeledningar, märkt Danfoss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.