Hej!
Tre brytare till en taklampa, elinstallation från 1969. Två av brytarna har fallit för åldersstrecket - se bilder. Jag tänker byta ut alla tre. Lite efterforskningar gör att jag tänker satsa på två enpoliga växlande brytare och en korsomkopplare. Kjell har bidragit med en bild där jag lagt in färgerna som används i huset.

Min fråga: Har jag tänkt rätt?

Per
 
  • Gammal elinstallation med två elledningar, en blå och en grön, som syns i en rund väggdosa. Elektriska delar ser slitna ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sladdar kopplade till en brytare i ett äldre eluttag, med en blå och en grön kabel synliga. Elinstallationen är från 1969 och ska bytas ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en gammal elinstallation från 1969 med nakna kablar i olika färger (blå, brun, grön/gul) inkopplade i ett runt vägguttag med ojämn öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre elbrytare och deras kopplingsschema med färgkodade ledningar (riktningsbrytare och korsomkopplare) för taklampa från en husinstallation från 1969.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B ByggarePer skrev:
Min fråga: Har jag tänkt rätt?
👍
 
Brytarna heter enpolig/trapp ( det är numer nästan alltid samma brytare och inte som tidigare olika) och har beteckningen 6 och kors har beteckningen 7
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.