Mitt nuvarande fastprisavtal löper ut sista oktober (via eon) och jag vill slippa åka på överraskningar då jag har ganska många större utgifter kommande vad gäller investeringar i huset - i en generellt i övrigt ganska svårspådd tid vad gäller utgiftssidan (bränsle, mat, handelsvaror etc).

Jag har egentligen aldrig riktigt behövt förstå elpriserna fullt ut då det inte varit någon direkt kostnad jag reagerat över på vanlig månadsbasis. Nu känner jag dock behovet av att verkligen förstå så att jag tänker rätt här.

Hoppas forumet kan hjälpa mig bekräfta så att jag inte får en överraskning med nya priset :)


Årsförbrukning
Min årsförbrukning ligger på 11,900 kWh i snitt över de senaste 3 åren.
Jag har en 20A huvudsäkring i SE_3 området.

Nätavgift
Min nätavgift består av abonnemangsavgift för 20A på 7,350kr/år, elöverföringsavgift på 24,25 öre/kWh (2,885 kr/år) samt energiskatt på 45 öre/kWh (5,355 kr/år). Totalt för nätavgifter per månad har jag ca 1,298 kr/mån (motsvarande 15,590 kr/år).

Elavtal
Nuvarande elavtal är via eon och är bundet på 71,25 öre/kWh (inkl allt).
Jag har för eventuell avsikt att binda mitt elpris till 133,79 öre/kWh på 3 år (inkl allt) via Skekraft.

Om jag har räknat rätt så kommer jag gå från en månadskostnad på ca 2,040 kr/mån till 2,660 kr/mån (eller motsvarande årskostnad från 24,489 kr/år till 31,943 kr/år).

Alltså, genom att byta från fastpris 71,25 öre/kWh till fastpris 133,79 öre/kWh så ökar jag min månadskostnad med totalt 620 kr/mån (motsvarande 7,454 kr/år).

Givetvis är ovan kostnader baserade på att jag bibehåller en förbrukning på runt 11,900 kWh/år.



Har jag tänkt rätt här? Verkar siffrorna rätt?



Nedan har ni siffrorna lite mer uppradade
Kalkylark som jämför elförbrukning och kostnader med nuvarande och nytt elavtal samt nätavgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du tycks tänka rätt.

Men att använda komma som både decimaltecken och tusentalsavgränsning gör det lite svårläst.

Men till skillnad från många andra har du genomgående rätt enheter.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
M
Har du el-baserad uppvärmning? 12 000kWh per år är i så fall lite men om du värmer med annat så är det väldigt mycket! Du har rätt saftigt fast pris på 20A säkring, behöver du det?
 
M mnils skrev:
Har du el-baserad uppvärmning? 12 000kWh per år är i så fall lite men om du värmer med annat så är det väldigt mycket! Du har rätt saftigt fast pris på 20A säkring, behöver du det?
Jag har ny CTC luftvattenpump med vattenburna element.
Har även en stor kedddy kamin som jag inte använder mer än till lite myseldning då och då.
Har slutligen en luftvärmepump men den kär jag endast bitvis för kyla.

150m2 enplanshus.

Jag vet faktiskt inte om 20A behövs. Det kanske räcker med 16A. Kanske borde kolla närmre på det.
 
F fertsert dianadiansiksa skrev:
SEX Chats 18 + [länk] :heart:
Spännande. Tack för tipset
 
Kolla upp priset, dom ändrade i dag, kostade 2,005 inkl moms tidigare idag, nu kostar det 2,1288 inkl moms här i SE4.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Jag måste vänta till månadsskiftet med att teckna då man max kan teckna 3 månader innan avtalet löper ut så priset för 3 år har säkert gått upp något till dess.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.