Hej,
I vårt fritidshus (15 år gammalt) har vi ett litet badrum. Kakel på väggar och klinker på golv. Det finns en liten duschhörna med PAX-fläkt. Allt utfört med ordentligt tätskikt bakom men badrumstaket är av obehandlad träpanel.

Huset har träbjälklag. Ovanför badrummet finns en övervåning i form av ett litet, öppet loft. Mineralullsisolering i loftets golv (dvs badrummets tak).

Duschhörnan är mycket sparsamt använd och då endast sommartid med fläkten igång och ofta med öppet fönster.

Nu kommer vi att börja använda duschen mer (även vintertid) och jag vill förbättra taket. Helst vill jag ha träpanelen omålad.

Räcker det med att olja in taket och sedan lacka / fernissa det? Samt sätta våtrumssilicon i skarven vägg/tak?

Obs, vi ska inte bo permanent. Normalanvändningen blir ca 2-3 kortare duschar varannan helg + några semesterveckor då duschen används varje dag. Familjen består av 2 vuxna.

MVH
Maria
 
C
Vi har obehandlad träpanel i taket i vårat badrum. Den är lite mörk såhär 18 år efter att den monterades, men i bra skick. Tror inte du behöver göra nåt alls, men det är klart, det skadar säkret inte att olja den eller lacka den...
 
Tack för svar, cheetah1 :)

/Maria
 
Hemmakatten
Jag tror inte heller att du behöver oroa dig för taket.
 
Tack för era svar Hemmakatten och cheetah1,
Det här har hjälpt mig i beslutet att nöja mig med min enkla variant och olja in taket.

PS/ Innan jag postade min fråga så läste jag först i andra "badrums-trådar". Det mesta handlade naturligtvis om mer avancerade våtrum men till slut såg jag mig själv stå och slita ner hela taket alternativt använda våtservetter hela vinterhalvåret :D

/Maria
 
Hemmakatten
Det finns inga krav på tätskikt i badrumstak. Du kan ha vilket takmaterial du vill.

Själva har vi ett spontat trätak som är vitmålat. Vi har iofs ett nybyggt hus så ovanför innertaket har vi ca 15cm isolering (mineralull precis som du har) sedan en diffusionsspärr (=plast) och sedan ytterligare 40cmisolering.

Att taket mörknat hos cheetah beror som sagt på att furu eller gran alltid mörknar med tiden även om du oljar in den. Vill du försöka hålla den lite ljusare så använd en vitpigmenterad olja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.