Vi har köpt kök från Ikea och planerar att köpa en bänkskiva från annat håll. Bänkskivan är 610 mm bred, medan Ikeas egna är 635 mm. Vi kommer montera skåpen dikt mot vägg utan skenan samt palla ut skivan med hjälp av en gipsskiva och väggplatta enligt skissen nedan. Då borde det bli 10-15 mm överhäng om jag tänker rätt. Skåp plus lucka är ca 610 - 615 djupt.

Är det något jag missar här eller fungerar detta lika bra?

Handritad skiss av köksskåp och bänkskiva med måttangivelser och monteringsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det stämmer att skåpen inkl front är 610 mm från IKEA, och om din skiva då är 610 får du ett överhäng på 15 mm utanför fronten tack vare gips + väggskiva.

I de fall där kakel används kan man nästan räkna bort ytterligare 1 cm på väggen vilket alltså skulle inneburit 25 mm överhäng på skivan.

Så i ditt fall, om du vill ha mer överhäng, skulle jag väl råda dig till att köpa en djupare skiva om du vill ha mer än 15 mm, alternativt sätta dubbla gipsskivor så får du ytterligare 13 mm överhäng (totalt 28 mm).

Sedan är det smak och tycke.. Men många skivor går inte längre ut än 15 mm från fronten på skåpen.
 
Snailman
Jag har 600 mm diskbänk, så jag skippade skenan och dessutom ingen gipsskiva just bakom skåpen, plus har kakel ovan bänkskiva/ diskbänk

Tänk också på hur nära överkanten du sätter handtagen, jämfört med hur långt skivan sticker ut - blir problem om skivan sticker ut mycket och handtagen sitter högt upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.