Har precis vunnit en budgivning på ett litet hus och i torsdags kom vi överens om pris och tillträde och hela den biten.
Det hela går så jäkla fort så redan på onsdag vill mäklare och säljare få till kontraktsskrivning.
Och det har jag väl egentligen inget mot men min bolåneansökan jag skickade in i fredags är ännu under behandling.
Vad händer om banken inte hinner behandla och godkänna min ansöka innan kontraktskrivningsdag?
Dumt att skriva på något innan det är helt klart med lånet kan jag tycka.
Jag har ett godkänt lånelöfte av samma bank men det är ju ingen 100% garanti att jag faktiskt blir beviljad lånet.
Banken håller på att granska diverse dokument jag har fått skicka in. Anställningsavtal och liknande. Ren formalia antar jag.
Jag har frågat hur ett eventuellt finansieringsförbehåll skulle fungera och det är såklart upp till säljarna att godkänna detta.

Tänker jag galet? Hur har ni andra löst det med så här snabba bud? Skrev ni kontrakt med enbart lånelöftet och chansade att lånet skulle bli godkänt? Ska jag försöka skjuta på kontraktsskrivningen några dagar tills banken har behandlat klart min ansökan eller ska jag trycka på för ett finansieringsförbehåll?
 
När vi vunnit budgivningen så ringde jag banken bara för att kontrollera att vårt lånelöfte fortfarande gällde för det huset. Detta var förvisso i början av 2022 (alltså innan räntorna sprang iväg så bankerna kanske var lite slappare då) men de var nästan förvånade att jag ringde och det var inga konstigheter att lånelöftet gällde för vårt hus. Vi skrev på under 24h efter att vi vunnit budgivningen, bor i ett storstadsområde så det är standard att kontraktskrivningen går ganska fort (för lägenheten vi sålde var budgivningen klar på kvällen och vi skrev på nästa morgon).

Jag skulle inte oroa mig om jag var du men skulle heller inte tveka att ringa banken och prata med dem.
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 2 till
  • Laddar…
Patrik_Swe
Hej !

Om du har fått ett lånelöfte sedan tidigare [där datumet ej gått ut] så är ju lånet beviljat av banken baserat på dess förutsättningar du har när du fick lånelöftet beviljat. På min bank och mina sidor där så stod det ordagrant att jag nu är beviljad att skiva på ett köpekontrakt.

Så jag skrev kontrakt på mitt nyköpta hus med "endast" ett beviljat lånelöfte. Vilket var helt ok med min bank. Drygt två månader senare genomfördes själva affären med banken.

Sedan kommer banken oavsett ta en kredit kontroll på dig vid själva "köpeskillings dagen" om du mot förmodan fått en anmärkning tills dess så kan dom återkalla lånelöftet.

Jag hade nog haft lite is i magen och pratat med min Bank först om det känns stressigt och osäkert.

Att en mäklare och säljare snabbt vill komma till avslut är inget ovanligt. Dom vill ju helt sonika få klart affären vilket man naturligtvis med kan förstå.

Lycka till
 
Bankerna brukar väl numera utöver lånelöftet skriva att de vill titta på objektet (mäklar pospekt osv), innan du skriver. Lånelöftet betyder att de beviljar dig att låna den summan. Du är kredivärdig för ett sådant lån. Men de vill ha koll på att objektet du köper är OK också. Där tror jag att dte mest handlar om att de vill se att du inte håller på och bjuder ex,. 6 milj. för ett hus där inget annat har sålts för över 2 milj. tidigare, eller liknande ren "sanity check". Däremot så brukar själva lånet inte vara klart innan man skriver kontraktet. Det brukar kunna ta bortåt en månad.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Har pratat med min bank (Icabanken) och de var ju duktigt skitnödiga och ville inte att jag skulle skriva på något innan de granskat klart.

Så nu har jag fått skicka in nya anställningsavtal med bilagor att de faktiskt är elektroniskt signerade med Bank-ID.
De ville ha bevis på att pengarna till kontantinsatsen inte är svarta pengar så ett par månaders lönespecifikationer ville de ha.
Och ett års kontoutdrag för mitt och sambons lönekonton samt utdrag på var pengarna på våra sparkonton och fondkonton kommer ifrån.
Och så ville de såklart veta vad det är för objekt jag vill köpa så de kan in och kolla på mäklarens hemsida.

Allt det här är väl i sin ordning att de behöver granska men det gör mig ju inte lugnare inför kontraktskrivningen på onsdag.
Kan ju säkert ta en jäkla tid att granska allt det här om det vill sig illa.
 
Patrik_Swe
S SirKnasen skrev:
Har pratat med min bank (Icabanken) och de var ju duktigt skitnödiga och ville inte att jag skulle skriva på något innan de granskat klart.

Så nu har jag fått skicka in nya anställningsavtal med bilagor att de faktiskt är elektroniskt signerade med Bank-ID.
De ville ha bevis på att pengarna till kontantinsatsen inte är svarta pengar så ett par månaders lönespecifikationer ville de ha.
Och ett års kontoutdrag för mitt och sambons lönekonton samt utdrag på var pengarna på våra sparkonton och fondkonton kommer ifrån.
Och så ville de såklart veta vad det är för objekt jag vill köpa så de kan in och kolla på mäklarens hemsida.

Allt det här är väl i sin ordning att de behöver granska men det gör mig ju inte lugnare inför kontraktskrivningen på onsdag.
Kan ju säkert ta en jäkla tid att granska allt det här om det vill sig illa.
Lycka till. Icabanken verkar bra mycket mer nervösa än Nordea.
 
Det här är ju uppgifter de hade kunnat begära in när jag ansökte om lånelöftet för flera veckor sedan och inte nu när det är bråttom att skriva kontrakt.

Jag ska ringa banken i morgon igen och höra vad de tycker jag ska göra när jag inte tillåts skriva på kontraktet innan de har granskat klart.
 
BirgitS
S SirKnasen skrev:
Det här är ju uppgifter de hade kunnat begära in när jag ansökte om lånelöftet för flera veckor sedan och inte nu när det är bråttom att skriva kontrakt.

Jag ska ringa banken i morgon igen och höra vad de tycker jag ska göra när jag inte tillåts skriva på kontraktet innan de har granskat klart.
Många gånger så går det ju många månader, ibland några år från lånelöftet till kontraktsskrivning så banken behöver få in aktuella uppgifter.

Du får ringa mäklaren och säga att banken drar ut på tiden så att det kan bli svårt att hinna få det klart med lånet till på onsdag.
 
har du Ica banken som "total bank"? Jag skulle vara väldigt försiktig med att lägga nya bolån i en annan bank än där jag är helkund. En annan sak om man byter senare för att få bättre ränta.
 
H hempularen skrev:
har du Ica banken som "total bank"? Jag skulle vara väldigt försiktig med att lägga nya bolån i en annan bank än där jag är helkund. En annan sak om man byter senare för att få bättre ränta.
Jag är inte helkund i Icabanken men har försäkringar hos Ica sedan tidigare och redan nu innan jag är helkund (som jag eventuellt har tänkt att bli) så får jag betydligt bättre ränta hos Icabanken jämfört med Nordea som är min nuvarande bank.

Vad är anledningen till försiktighet att lägga bolån i annan bank?
 
Pratade precis med banken igen och en kredit och bolånehanterare hade godkänt min ansökan men de krävde dualitet så en till kredithanterare behövde ta en titt och godkänna.
Allt såg bra ut så det skulle inte vara några konstigheter och bli klart under dagen.
Nu känns det genast lugnare inför morgondagens kontraktskrivning 🙂
 
Det går alltid att samtala med bank.
Ibland får man styrka det man har sökt lånelöftet på men om man har varit ärlig så skall det inte vara några problem.

Oftast blir det en tight procedur eftersom underlaget inte krävs in förrän man skall köpa.

Bankerna är också vana vid detta. Lycka till.
 
Fick precis meddelande att granskningen är klar och det går nu bra att krita på kontraktet.
Jag oroade mig i onödan.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.