Jepp, som rubriken lyder så tände jag i min nya vedpanna igår em för första gången.

Och iom att jag aldrig eldat i panna förut så var det ju såklart lite knepigt att få igång den. Fick lusläsa manualen och kika rattar å vred till höger å vänster för å se va som hände.

Fick så småningom fart på brasan och den började värma mina 1000 liter i acktankarna.

Men så är det en sak jag funderar på. Jag har hört att rökgaserna ska helst ligga runt 200 grader, men jag får inte upp mina rökgaser i mer än max 160 grader. Ska det vara så?

Eller har jag för dåligt drag i skorsten kanske? Vad gör man åt dåligt drag i pipan? Har hört att det ska finnas ngn form av fläkt att montera i pipan - stämmer det?

När pannan är helt ny och ren innut i har du hög verkningsgrad och låg rök temp den kommer troligen att bli högre ju mer du eldar. Tills du sotar ur och åter igen få låg temp. Jag ligger på ca 160-180 grader i min Atmos 40 gse.med en 4,5 meters stål skorsten. Låg röktemp kan också bero på dåligt drag och låg effekt. Ett sätt att veta är att mäta tempen på rökgaserna 1 m mer i skorstenen . det ska vara över 80 grader om jag mionns rätt. Äre tempen alldeles för låg kan man ta ut en eller två turbolatorer ur pannan.

Om du vill ha en rökgasfläckt kan du PM mig jag har en ny i kartong som skulle används till min ga panna.

Vi hade också rökgastemp på ca 160 grader när vår panna var ny (en Effecta Woody) men nu för tiden ligger den mellan 180 (nysotad) och 220 (strax innan sotning).

Elda på bara!

Tackar för svaren. Då får jag helt enkelt elda på som vanligt ett tag och se vad som händer

Hur är effekten på pannan, kommer den snabbt upp i driftstemp? Vilken temperatur laddar den med och hur lång tid tar det att ladda. Min Atmos DC50SF fick för sig att inte förbränna rökgaserna ett tag i början när jag drog igång den. Den fick dåligt med sekundärluft p.g.a. för klen ved och övertändning som gjorde att det ramlade ned en massa glöd i rostret och blockerade sekundärluften. Pannan håll ändå 80 grader laddtemp men det bolmade ut skorstenen som om jag eldade blöt halm! Efter att jag öppnat luckn och rensat lite i glödbäden så kom den sig igen och då gick även rökgaserna upp från 140 till strax under 200 grader vid max effekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.