Bok är jättebra. Alla träslag ger såvitt jag vet lika mycket värme per kilo torr ved, det är bara mängden man får bära in och elda som varierar.

Köp ved nu (om. det finns) tillgången lär vara låg eller obefintlig mot hösten och vintern med nuvarande energipriser
 
  • Gilla
Rillehouse
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Bok är jättebra. Alla träslag ger såvitt jag vet lika mycket värme per kilo torr ved, det är bara mängden man får bära in och elda som varierar.

Köp ved nu (om. det finns) tillgången lär vara låg eller obefintlig mot hösten och vintern med nuvarande energipriser
Grymt tack för svar! Har hittat 400kg bok för ca 4000kr som jag tänkt beställa. Känns priset rimligt? Detta är en djungel för mig..
 
Dyrt, veden kanske innehåller 2000kWh.
Ur 400kg travad bokved kan du troligare bara utvinna 1500kWh
 
Redigerat:
  • Gilla
Rillehouse
  • Laddar…
Jag tycker att det låter dyrt.
 
F fribygg skrev:
Dyrt
Hmm aha.. kan ni tipsa om nån leverantör som har vettiga priser? Gäller Stockholmsområdet
 
R Rillehouse skrev:
Hmm aha.. kan ni tipsa om nån leverantör som har vettiga priser? Gäller Stockholmsområdet
Nej, vet ingen som vill och kan sälja ved 'billigt' iStockholm, förr om åren har det gått att köpa torr kluven travad björk i 1m3 förp på Bauhaus till betydligt lägre kWh pris.

Du får nog se dig om i landet och handla ordentliga mängder om du ska få ner priset kolla tex annonserna på 30m3 ved på blocket prisnivån är 400-1000kr plus frakt nu, det lär bli än dyrare till hösten
 
Ja jag hittar massor med björkved runt 1000 kr kubiken. Känns som att det är där priserna ligger nu.
 
R Rillehouse skrev:
Ja jag hittar massor med björkved runt 1000 kr kubiken. Känns som att det är där priserna ligger nu.
Köp om den är torr, kluven och i rätt längd för din eldstad
 
  • Gilla
Rillehouse
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Köp om den är torr, kluven och i rätt längd för din eldstad
Räknar jag rätt om jag räknar på 3000kwh per kubikmeter torr björkved?
 
Travad björk innehåller knappt 2000kWh per m3, med en vanlig kamin kanske du kan få ut 75% av det till huset
 
F fribygg skrev:
Travad björk innehåller knappt 2000kWh per m3, med en vanlig kamin kanske du kan få ut 75% av det till huset
Jaha det var inte så mycket mer än så... trodde man kunna utvinna mer energi än så menmen tack för info!
 

Bästa svaret

När det eldas storskaligt kan man nå bättre värden med rökgaskondensering men vi vanliga dödliga har att förhålla oss till att torrved innehåller 1400-2400kWh per m3 och att björkens knappa 2000kWh överträffas med kanske 15% av din tänkta bokved motiverar på inget sätt det pris du fått på boken
 
  • Gilla
tobias lindell och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Bok är jättebra. Alla träslag ger såvitt jag vet lika mycket värme per kilo torr ved, det är bara mängden man får bära in och elda som varierar.

Köp ved nu (om. det finns) tillgången lär vara låg eller obefintlig mot hösten och vintern med nuvarande energipriser
Jamen är det så? Givet torr ved så är vikten linjär med energiinnehållet i veden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.