Jag har under hösten fått problem att tända min BAXI SI 50 från 2008. Pannan har funkat i princip klanderfritt med mycket låg vedförbrukning i flera år. Jag har eldat både gamla pallar, tall, gran men framförallt Björk. I och med olika ved har jag ibland skruvat på luftspjällen, så också i höstas då en hel del spillbitar från utbyggnad av huset hamnade i pannan. När dessa var slut och jag skulle återgå till björken får jag problem med tändningen. Primärluften har jag vid eldning av Björk haft på ca 2 pluppar, dvs ganska lågt, likaså sekundären. Har aldrig varit problem med tändningen och det är det egentligen inte nu heller, men nu tar det riktigt lång tid innan rökgaserna överstiger 100-120 grader, vilket jag brukar hålla sim gräns för att proppa pannan full- annars blir det ofta problem. Läser i instruktionen att luftspjällen kan sättas igen efter "flera års drift", hur ser man det? Kan det vara något sommar gått sönder eller gör jag fel?

Veden är 3 år gammal, förvarad ute under presenning som bara ligger uppepå. När jag tänder lägger jag i ca 4-5 mindre vedbitar - lite för stora för att kallas stickor, men för små för att kallas klabbar. Därefter lite wellpapp och sen en halv tidning riven i remsor, ibland även en näverbit. Därefter startar jag fläkten och tänder, låter luckan vara lite öppen och förut räckte det med några minuter innan man kunde lasta pannan full - nu är det minst 10 min, ofta mer, utan att ha klockat! Så ska det väl inte vara? Vad gör jag för fel? Har pannan pajat? Är veden för torr/blöt etc?

Detta är iofs dagens i-landsproblem men det har ju funkat förut.

Mycket tacksam för all form av input.
 
Lägger min röst på "blöt" ved! Kan du få tag på torr ved av någon så prova hur det blir då. Ved under presenningar brukar inte vara så bra.
 
Sämsta vedtorkar året jag varit med här i trollhättan iaf...
 
Jo, det har varit ett dåligt vedtorkarår, även här i Mälardalen. Veden har ju torkat i tre år, kan den bli för torr? Kan den återfuktas så pass att den blir oeldningsbar av en regnig sommar? Ja tycker
min ved ligger ganska luftigt på ett soligt ställe med presenning bara på toppen.
 
Skaffa en fuktmätare och klyv ett vedträ och mät där.
Tycker oxå att det har torkat dåligt i år. Om veden ligger direkt på backen med pressening över så kan det bli riktigt fuktigt
 
Veden ligger på pallar, uppallade på lite marksten, men klart att det kan bli lite fukt underifrån, men veden har inte kontakt med marken. Jag tycker inte att det brinner dåligt när det väl har kommit igång och att pannan laddar bra - ut ca 90-92 och in mellan 70-75, eller är det dåliga värden? Kanske att det går mer ved än vanligt - lite svårt att säga då jag har byggt ut huset rejält.

Frågan kvarstår dock - kan veden bli för torr? Tycker mig har hört/läst det någonstans att ved som förvarats inomhus länge blir för torr.

Ska sägas att jag tar in i princip så mycket ved jag får in i pannrummet så jag eldar inte med kall ved. Skulle tippa att den hinner ligga inne i 4-7 dagar innan den eldas. Är det för lite?

Vilken fuktkvot ska veden optimalt ha?
 
Elffors skrev:
Sämsta vedtorkar året jag varit med här i trollhättan iaf...
Inte bara där......:(
 
Inte kan Du ha för torr ved och samtidigt problem med att det inte "tar sig".

Jag tycker så här.
Eftersom Du har begränsat utrymme inne för veden så använd bara "inneveden" till tändved. Dvs ta ved från pannrummet till bottenvarven i förbränningsutrymmet, sen går det bra att ladda på resten med ved som kanske bara legat inne från en dag till nästa.
Den torra veden som då räcker för kanske 14 dagars förbrukning kommer att ge en varm glödbädd snabbt och när väl den är på plats borde det inte spela så stor roll med "dagsgammal ved".

Har man problem med väldigt blöt ved så ska den inte tas in i förväg alls utan läggas frusen direkt i pannan efter ett grundlager som ovan. Möjligen kan man behöva fylla förbränningsrummet bara till hälften så inte veden hinner kyla glödbädden alltför mycket. Att elda färsk ved är överkurs och inte optimalt. Som alla förstår så är ju detta olämpligt i allra högsta grad eftersom ved ska vara så TORR som möjligt.
Men måste man så måste man, och då kan det vara bra att kunna ett trick eller två.
 
Lillkorpen:
Tack för tipsen med glödbädden. Jag ska försöka prova lite mer - tycker dock att uppstarten är seg även med byggspill, som borde relativt torrt. Hur stor bör glödbädden vara? Förut tog jag en näve stickor, eller snarare lite mindre vedklabbar och tände. Bör jag flisa upp i mindre stickor?

Har inte hunnit kolla fuktkvoten än...

Önskar gärna att någon eller några kunde dela med sig hur ni tänder era pannor så att man kan stämma av att man inte gör helt fel...
 
kulle
Men du har ju eldat flera år utan problem säger du.
Något måste hänt,
Har du gått igenom både panna och skorsten och sotat ordentligt ?
Du skriver om luftspjällen kan sättas igen -- Har du kollat det ?
Tycker du det är lika bra snurr på fläkten som tidigare ?
 
Redigerat:
Har likadan panna som dig. Jag brukar lägga i tunnare vet i botten, 4-5 st. Sen tvinnar jag en tidning eller två och lägger ovanpå. Startar fläkten och tänder. Låter de ta sig lite och sen stänger jag luckan sånär som på en cm kanske. Låter de stå så tills de små vedträna är tända, sen fyller jag pannan full och stänger. Har ingen exakt tid för pannan att nå driftstemp men 20-25 min kanske? Skulle nog gå än fortare om man lät startbrasan brinna till glödbädd och sen fyllde.

Sen kan de variera lite från gång till gång. Fint kluven tall tycker jag drar igång fort.

/Anton
 
kulle
Hur har det gått ?
 
Jag har tyvärr knappt varit hemma de senaste veckorna så det har inte varit så mycket tid till att rodda med pannan - dessutom kallt så den behöver användas för att värma huset:)

Ska plocka bort plåtarna i vedutrymmet och kolla så att primärluften kan flöda fritt... Pratade med BAXI också, de kunde kanske misstänka lite för mycket sekundärluft som kanske sipprar ut ur små sprickor i keramiken. Blir inte riktigt klok på rekommendationerna för luftinställningarna för björk. Hittade en nyare manual än min på nätet där det rekommenderas 50% primär och 50% sekundär luft för just björk, men han jag pratade med på BAXI menade att ca upp till 75 (mellan 3 och 4 pluppar) på primär och 15-20% (mellan en och två pluppar) på sekundär. Hur har ni era spjäll ställda?

Läste någonstans att en 50 kW panna är gjord för att ladda mellan 10-20 grader, stämmer det? Hur mycket laddar era? Lite varierande för mig, men oftast in ca 74 och ut mellan 90-92. Är det bra?
 
Ska kika på min tempdiff vid nästa eldning.
 
jag brukar ligga runt 70g in o ca 90g ut. jag skulle tippa på att veden är något för fuktig den ska ha en fukthalt mellan 15-20 % ungefär, hur stora klabbar har du (i diameter)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.