Jag ska byta ut min kamin, en äldre Contura 350t till något snyggare/modernare. Jag funderar på antingen en Contura 670 eller eventuellt slå till på en Tulikivi 1,3-tons pjäs. Problemet är att jag inte kan välja :( Först är det det här med värmehållningskapacitet som jag behöver lite synpunkter på: Tulikivin håller värmen längre, upp till ett dygn om jag förstått saken rätt, vilket inte gäller de mindre täljstenskaminerna som bara är varma några få timmar. Å andra sidan avger en Tulikivi bara 3kw jämfört med en Contura som kan ge 9kw enligt specifikationerna. Det innebär att en Contura kan värma upp hela mitt hus (150m2) medan en Tulikivi troligen bara skulle kunna användas som komplement till annan uppvärming, eller tänker jag fel? Kan jag bara se till att Conturan eldas morgon,eftermiddag och kväll borde jag klara mig enbart på denna (jag bor i Stockholmsområdet) vilket inte borde vara möjligt med en Tulikivi som inte ger lika mycket effekt. Är jag helt ute och cyklar här?
Sen är det det där med tilluft. Conturan kan ta luft utifrån, Tulikivi tar inifrån huset. Jag har FTX-aggregat med både mekanisk tilluft och frånluft. Hur fungerar det tillsammans med en eldstad som inte kan ta luft utifrån? Är det ett problem? Det har sagt någonstans att en köksfläkt eller centraldammsugare suger ut mer luft än vad en Tulikivi gör under eldning vilket innebär att det inte borde vara något problem i mitt hus, men jag vet inte. Vad säger ni om detta med tilluft till eldstad inifrån tillsammans med FTX-aggregat?
 
jag har satt dit en Handöl Sofiero och är supernöjd. 9kw, 520 kg tung varav 390 kg täljsten, har separat tillluft och är enligt mej kanonsnygg.
 
Jag var i precis samma sits som dig tidigare. Att välja mellan tung eldstad eller vanlig kamin höll på att ta knäcken på mig ; )

Efter ca 2 års vånda tog jag dock det mogna beslutet att installera en Tulikivi på 1600 kg.

Jag resonerade precis som dig. D v s att en kamin av lättera karaktär kan ge mer värme i effekt räknat och borde då räcka till att värma huset om man bara eldade tillräckligt ofta. Det var bland annat det som till slut fick fälla avgörandet. Jag hade ingen lust att känna tvånget till att alltid mata kaminen med ved. För tro det eller ej, ved brinner ned ganska fort ; )
Detta tillsammans med att slippa bastukänslan fick alltså bli vägledande för oss.

Idag eldar vi i snitt 1 ggr om dagen i vår Tulikivi. Jag lägger in totalt 2 till 3 omgångar ved ( 10 - 15 kg ) beroende på hur kallt det är osv. Eldningen brukar börja runt 18 på kvällen och jag slår till rökgasspjället innan läggdags, runt 22:30 : )
Det blir aldrig varmare än max 24 grader i vardagsrummet (där spisen står). Jag har även FTX ventilation och jag tar min uteluft till Tulikivin utifrån via husgrunden upp genom fundamentet. Funkar jättebra. Jag har faktiskt även provat att stänga uteluften och ta enbart inomhusluft till förbränningen utan att ha märkt någon skillnad.
Jag är m a o helnöjd! Att sedan elräkningen sjunkit rejält är bara en bonus ; )
 
Låter precis som mitt resonemang, tack för synpunkterna.
Klarar du dig enbart med Tulikivin även när det blir kallt eller måste du stötta med annan uppvärmning? Om du måste stötta, ungefär hur kallt klarar du utan stöd? Vilken typ av hus har du, enplan/tvåplan, storlek? Har du anslutit uteluften direkt till Tulikivin, det trodde jag inte gick, utan trodde att den bara tog inneluft? (Många frågor, men jag blev alldeles till mig i trasorna när jag fick se att någon varit och trampat i samma beslutsvåndaträsk som jag själv och tagit sig ur med lyckat resultat.)
 
Ja, alltså så här ligger det till ; )

Jag har ett enplans hus i vinkel. Trähus från -88. Mekanisk ventilation (FTX) samt luftburen elvärme.
D v s jag värmer mitt hus via ventilationskanalerna på vinden. Jag cirkulerar en viss mängd luft runt i huset och blandar denna med frisk uteluft från FTX:en. Är du med? Ett s k Bacho minimaster system. Det var väldigt poppis på 80- talet ; )

Jag suger cirkulationsluften från vardagsrummet och in i ett luftvärmeaggregat som sitter i tvättstugan vägg i vägg. Där värms luften vid behov (via rumsgivare) och blåses ut i kanalerna som leder till varje rum.

Detta system funkar väl hyggligt tycker jag. Problemet blir när man som jag vill stötta med annan värmekälla. Eftersom jag inte har något värmetillskott (radiator) i rummet tenderar temperauren att sjunka när jag eldar : (
Främst eftersom rumsgivaren luras av Tulikivin att det är tillräckligt varmt vilket leder till att rummen längst bort inte riktigt håller "måttet".

Men jag tycker mig ha hittat en gyllene medelväg på nåt sätt i alla fall.

Normalt eldar jag när utetempen sjunker under 10-12 grader dygnsmedel. D v s jag slutade elda i mitten / slutet på april i år. Tulikivin är varm ca 1 dygn det stämmer. Men skall man få en riktigt behagligt jämn värme bör du elda både morgon och kväll. Dock i mitt fall då när temperaturen faller ned mot -5 eller liknande.

Tilluften på min Tulle ansluts via ett rörö ingjutet i fundamentet. Tilluften släpps så att säga under ugnen och skall via asklådan ta sig till eldstaden.
 
Tackar för svaret. Själv har jag också enplanshus i vinkel från -87 med FTX där dock eftervärmaren varit trasig och har gått nästan konstant i över ett år (utan att jag upptäckt det innan jag började ifrågasätta elräkningen). Jag har eldat med min gamla Contura C350t och haft elpannan helt avstängd hela vintern och det har fungerat bra. Nu när jag kopplat ur eftervärmaren till FTX:en funderar jag på om jag kommer bli tvungen att använda elpannan eller inte kommande vinter. Därav min fundering att byta till en Tulikivi för att minska temperatursvängningarna och hoppas på att slippa använda elpannan så mycket som möjligt. Problemet som ja skrev tidigare är om en 3kWh Tulle klarar att värma hela huset på samma sätt som min Contura gör dvs helt utan elpanna (iallafall gjorde den det tillsammans med en 1kWh brassande eftervärmare). Luftintag under ugnen var det jag också funderade på skulle kunna vara en lösning för tilluften. Tack för svaret, nu ska jag bara fortsätta min Professor Baltazarvandring ett tag till tills det blir spår i golvet och sedan bestämma mig för något.
 
Vi har precis beställt en Tulikivi då vi håller på med en utbyggnad på ca 100kvm där den ska stå. Vi kommer att ha en öppen planlösning och valet var lätt efter ha de gånger jag har besökt min far som installerat en Tulkivi för fem år sedan.

Den skillnaden i värmen som man upplever kontra andra kaminer. Mjuk och behaglig, samtidigt som man kan stå långt ifrån den och känna hur den strålar i sidled, alltså sprider värmen. Vi räknar med att kunna värma mycket av utbyggnaden med en 1400kg tung "vän".

Ska dock tilläggas att min far säljer kaminer och ugnar sedan ca 20år, och för honom var det ett självklart val vilket övertygar mig ännu mer.

Hoppas kunna hålla samma eldningstakt som Vedklabben!
 
Vi värmer 85 kvadrat med en nunnauuni på 1500kg ungefär. Funkar kanon. Om det är -20 så eldar vi så den blir riktigt varm en gång om dagen. Om det är -5 så eldar vi varannan dag. Vi har iofs väldigt välisolerat. Temperaturen inomhus brukar få vandra mellan 18-22. Häng inte upp er på att tulikivin bara ger 3kw för man vill nog inte ha något som är varmare än så i sitt vardagsrum i alla fall.

Om man skulle ge ett tips så är det nog att köpa en så stor täljstensugn som ni har råd med. Titta även på storleken på själva eldstaden så ni slipper fylla på hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.