Gamla fuling ska ut någon gång, kanske till tippen, kanske bli utomhuskamin på altanen. Vi får se.

attachment.php?attachmentid=75747&d=1357309777.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade tidigare tankar på att skaffa en kopparklädd kamin men det verkar inte finnas några sådana på marknaden och sen verkar koppar vara lätt att repa också, så jag har funderat vidare. Och det verkar ju vara många som är förtjusta i Tulikivis tunga brasugnar. Och det verkar ju rätt skönt att få en lite svagare värme under lång tid istället för att rummet blir 40 grader varmt så att man måste öppna och vädra ut värmen, vilket ofta blir effekten av en vanlig braskamin.

Men frågan är om det är lönt? Så här ser planlösningen ut och kaminens placering i sovrum/tv-rum är ju inte särskilt optimal så det lär bli begränsad värmespridning, och inte mycket värme lär leta sig upp till sovrummen. Och en brasugn kostar väl i runda tal dubbelt upp mot en braskamin.

3UHBTA83I590E9BE_3UJAJAND06ENJEPH.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3UHBTA83I590E9BE_3UJAJARO26ENJEQ0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har ingen glasklar frågeställning utan säker mest lite åsikter, tankar och funderingar kring detta.

Målsättningen är huvudsakligen myseldning. Huset har fjärrvärme för 0,80 kr/kWh, drar ca 24000 kWh/år för värme och varmvatten och jag har ingen bra tillgång till ved och inte heller plats att förvara mer än några kubik om jag inte anstränger mig.

(Edit: Råkade stava fel i rubriken, Snälla moderator hjälp.)
 
Vad säger ni som har täljstensugnar, hur upplever ni dem jämfört med braskaminer?
 
Om din tanke med att installera en ny kamin är att myselda så är ju utbudet stort och när man kommer upp i Tulikivis viktklass så har man mer sten än vad man har nytta av till myseldning men man skall inte heller glömma att för varje vedträ man lägger i så minskar man ju kostnaderna för som i ditt fall fjärrvärmen.

Ser att du har en gjutjärnskamin och då fungerar det ofta som du beskriver att det blir 40 grader för att sedan bli kallt ganska snart. Om du väljer en kamin med täljsten så får du inte samma "hetta" då stenen lagrar värme och ger dig istället värme under en längre tid vilket Tulikivi är ett bra exempel på. Sedan har ju braskaminer utvecklats en hel del så att man idag kan elda "lugnare" och därmed kunna kontrollera temperaturen bättre.

För värmespridningens skull finns idag mycket olika varianter på värmeförflyttning så det finns nog absolut en lösning öven för dig.
 
Det kanske är jag som har eldat i för gamla braskaminer? När jag eldade i en contura från 90-talet i en fjällstuga sist så blev det tokvarmt inne, vi blev tvungna att vädra fast det lätt var -20 ute. Jag vill ha en snygg och dekorativ eldplats som klarar att hålla huset tempererat ifall el och fjärrvärme skulle lägga av någon vecka under vintern utan att man blir ska behöva sitta i underkläderna och elda för att inte svettas ihjäl.

Kanske en Jøtul FS 91 skulle funka bra? Det är en murspis med gjutjärnsinsats och olivinsand på drygt 300 kg. Den borde ju vara rätt värmetrög. Kostar mindre än en Tulikivi också tror jag. 6 kw nominell effekt står det i prestandadeklarationen men jag vet inte riktigt vad det innebär.
 
För gamla, ja på sätt och vis. åtminstonde så har som sagt moderna braskaminer mycket bättre förbränningsteknik vilket gör det lättare att justera då de klarar av att brinna på lägre effekt. Sedan kommer man alltid ha högre temp när man eldar, men man kan absolut minska den temperatur höjningen beroende på val av kamin.

Har inga erfarenheter av Jøtuls murspisar men en murspis har ju lite samma effekt att den inte ger lika mycket strålningsvärme men värme under längre tid.

Nominell brukar betyda ett snitt. Så 6kw betyder ofta 3-9kw . Olika leverantörer använder olika mätningar, vissa använder nominell effekt och vissa visar upp vad deras max effekt är så det blr man absolut kolla upp om man jämför olika märken.

Att ha bra cirkulation på luften i huset hjälper också till att jämna ut temperaturen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.