Hej!
Jag har sökt med ljus och lyckta och antingen räcker min lyckta inte till eller så är det svårhittat... Jag söker nämligen efter en större mängd täljsten. Jag har ringt till diverse kamintillverkare osv som inte kan leverera den mängden jag behöver. Jag har tänkt att testa använda täljsten till badrumsgolvet b.l.a. Om någon vet var jag kan köpa in täljsten i större partier (gärna skapligt tunna skivor, dvs inga 10 cm tjocka) så skriv gärna det här. Det skulle verkligen underlätta för mig.

Mvh Jonas

ps om jag postat fel så får ni flytta. Jag tänkte byggmaterial var det rätta stället.
 
Hur har det gått med jakten på täljsten? Jag har ett framtida behov av täljsten, men hittar inte heller några leverantörer.
 
Hej wjon,

täljsten är ganska mjukt (man kan "tälja" det). Så det kanske inte är det lämpligaste till golv.

Varför har du snöat in på det?

Kanske lite off topic, men jag är nyfiken :rolleyes:
 
wjon verkar ju ska ha det till golv. För egen del renoverar jag en bagarstuga och vill belägga bakugnens botten med några större skivor täljsten. Men som sagt, verkar svårt att få tag i?
 
Täljsten till golv tror inte jag är så bra, det suger nämligen åt sig fett och dyligt med fläckar som följd.
 
Alko skrev:
[länk]

/A
OK, jag var ju mest nyfiken på varför wjon så gärna ville ha ett så udda golvmaterial.

Klart att det kan vara snyggt,
(bara man inte ställer en täljstenskamin på det).

Det är intressant att i vissa fall jagar man verkligen ören,
som i uppvärmningssystem, fönster, you name it,
och i andra fall är man i stort sett blind för kostnaden.

Varför är det så?
Är det den självupplevda statusen att vara unik?
 
Jag köpte Tulikivi täljstensklinker till min bastu från Spiscenter i Örebro. De kan säkert ta hem plattor till dig, http://www.spiscenter.se
 
Jag var in på Lakkapää (fd K-rauta) och såg Tulikivis täljstensklinkersplattor på utställning. Det fanns ganska många varianter att välja på. Dock fanns ingen säljare tillgänglig, så jag fick inget pris. Någon här som har en mellan tummen och pekfingret uppskattning vad dessa plattor kostar per m2? Talar vi om 500 kr eller 3000 kr per m2?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.