Är det någon idé att fylla upp ugnen i min vedspis med täljsten? Jag har hört både för och emot, så man blir ju osäker.
 
Staffans2000
Eldar du hela dagen så får du naturligtvis en ackumulerande effekt med hjälp av täljstenen.
Ett tips: prova först med vanliga stenar innan du ilar iväg med laddat läder till din lokala täljstensförsäljare.
 
Vi kör så, eftersom vi eldar för fullt morgon och kväll, men vill ha lite värme "kvar" till dagarna och nätterna också. Vi började med att lägga in några gamla tegelstenar, och det gav lite effekt.

Riktig effekt blev det först när vi köpte några överblivna, lite trasiga täljstensskivor billigt hos lokala kaminförsäljaren. Vi eldar några timmar på kvällen, låter elden brinna ut, skjuter spjället och öppnar ugnsluckan. Strålvärmen är stark och håller i sig i flera timmar medan vi sover.

Enda nackdelen jag kan tänka mig skulle väl vara om man lägger i så mycket sten att det blir för tugnt för ugnsbotten, är det det du tänker på? Glöm inte att man kan låta en av bakplåtarna vara kvar i och lägga en del av stenen på den o resten i ugnens botten, för att fördela tyngden.
 
Jag har fyllt farsans ugn med stenar från en gammal gruva.
Stenarna är bly tunga.Billiga var dom oxå!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.