finns det? är det bra? :blushing:
 
Redigerat av moderator:
Finns ett antal varianter, Easy cover, återställare och liknande. Funkar ok om det inte är för grov struktur under.
 
Tack! Easy cover skulle nog funka....
 
Satte EasyCover över fiskbensmönstrad tapet. Perfekt resultat!
 
Ni ska veta att det är första gången jag tapetserat med EasyCover men ger mina tips som bygger på erfarenhet genom att jag gjorde fel.

Jag satte EasyCover i helgen resultatet blev bra, men! Jag kan inte nog påpeka vikten av att det ska vara MYCKET lim!! På paketet stod det att det skulle vara cirka 200 gr lim per m2 och det var verkligen tvunget! Vi snålade lite i början och fick riva ned för att sedan göra om och göra rätt.

Vi köpte två rullar med EasyCover, en på tio och en på 28 meter. Den på tio meter var hemsk att arbeta med då den var så oerhört hårt rullad så den rullade ihop sig, det kvittade vad jag gjorde. Men med MYCKET lim och gnuggande med plastverktyget (vet inte vad det heter) som man trycker ut luften med så gick det. Men den andra rullen på 28 meter var ganska lätt att arbeta med då den inte var så hårt rullad (ialla fall inte i början) och gick lätt att sätta upp.

Mitt tips
1. Mycket lim (köp inte för billigt)
2. Köp en lång rulle och använd de hårt (längs in på rullen) rullade till att använda över dörrar och fönster.
3. Mycket lim
4. Används plast skrapa och inte borste och arbeta mycket med den
5. Mycket lim

Hoppas jag inte är för otydlig eller snurrig!

(jag fick använda cirka 14 liter lim till ett normalstort sovrum)
 
Bara en reflekton men visst borde det vara billgare att spackla?

Nu slipper man slipa och allt damm som det medför. Det är nog även mycket enklare med easycover, men smålänning som man är så tänker man på priset...
 
thewolf skrev:
Bara en reflekton men visst borde det vara billgare att spackla?

Nu slipper man slipa och allt damm som det medför. Det är nog även mycket enklare med easycover, men smålänning som man är så tänker man på priset...


Och tiden.... det går snabbare att smälla upp lite renoveringstapet. . .

Och hur många fingrar har inte dött slipdöden?
 
jättebra med easycover, den fixar till både knuter/bubbler och håligheter = enkelt och billigt.
Men allra bäst är ändå att bredspackla, går också fortare, och blir jämnare och bättre.

Spacklar man rätt, blir slipningen minimal, ja det räcker i princip med en nysning.
 
Redigerat:
Jag upplevde att både borste och skrapa behövdes. Tar man i för hårt med skrapan kan ojämnheterna bakom synas igenom.
Jag satte Bauhaus (Easy cover?) tapet på fiskbensmönstrad tapet och det gick bra. På ett ställe tryckte jag dock för hårt med skrapan och man såg igenom mönstret på baksidan.
För övrigt ganska tung att sätta upp själv. Väger en del och är ganska styv.
 
Nu är det påbörjat med Plain tapet. Blir inte alls bra, bubblor o ojämt. Vad kan det bero på?
 
Jag upplevde att man skall använda mycket lim, rollat på väggen, för att täcktapeten skulle sitta bra.
 
Du är säker på att underlaget sitter ordentligt?
Gör det det så är det för lite lim eller fel sort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.