Hej!
Vi håller nu på att bygga en farstukvist och har kommit till trappan. Vi har köpt färdiga vangstycken för 5 trappsteg då det passar höjden.
Nu får vi inte rikgit ihop funderingarna kring trappstegen.
Jag har läst mig till att en utomhustrappa helst ska ha 30 cm djupa trappsteg och speciellt om den är täckt i bakkant och det vill vi att den ska vara.
Vangstyckena har uttag som är 25 cm.
Alltså går första trappsteget 5 cm utanför vangstycket.
Om man då täcker bakkanten på trappsteg nr 2 så tar det tex 2 cm och då börjar man ju på cm 2 av 25 och drar ut 30 cm. Det känns som om man bygger ut och ut och tillslut är utanför vangstycket.
Jag låter nog förvirrad.
Min man ritade hur han menade och det funkar. Han vill lägga tex 32 cm djupa steg på alla trappsteg och sedan sätta bakstycken som är 2 cm och vips så var stegen 30 cm.
Det blir 7 cm utanför vangstycket men 2 cm "äts upp" av bakstycket på trappsteget under. Stegnosen blir dock 5 cm och det känns lite mycket.
Jag vill gärna ha tips på vad som är normalt djup på stegnos samt tips och bilder från era trappbyggen.
Hur bygger vi en snygg trappa med täckt bakkant.

Golvet på farstukvisten är impregnerad (brun) trall på 120 mm bredd och vi planerar att göra trappan a samma material så det ska passa ihop.
Det måste dock trixas lite då två sådana trallbräder inte blir 30 cm utan vi får komma på något. Även här tops tack.

Ni förstod kanske inget av mitt svammel me om någon har någon idé, bild eller ritning så tar jag tacksamt emot det.
 
hänvisar till min tråd.
mvh
snickar estwing
 
Hej!

Oh, vad fina bilder.
Grattis till tillökningen.

Hur djupa är trappstegen?
Hur långt ut "i fria luften" går stegnosarna?


Hälsningar /Kika
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.