jag har köpt och monterat upp ett IKEA-kök och allt är i stort sätt klart. Vi har fått med stora täckskivor som vi skall ha i glappet mellan väggskåpen och taket. Vi får själva mäta ut och såga till så det skall passa. Men hur sjutton skall jag fästa skivorna?? antar att de måste fästas både i taket och i skåpen?
det handlar om ca 20 cm mellanrum mellan skåpen och taket och det är en vinkel eftersom kylen står i ett djupare skåp än vad de vägghängda skåpen är.
 
Redigerat:
Skruva/spika fast en regel ovanför skåpstommen. Ca 2cm in sen lodar du upp placering i taket å fästet en regel därmed. Ska du måla taket tycker jag det är snyggast med gips som målas in med taket
 
  • Gilla
Sami Al
  • Laddar…
Såga till skivan.
Fäst en 45'45 regel uppe i taket
Såga till en motsvarande regel men den skruvar du fast i täckskivan.
antigen kan du sätta lite lim eller lite silikon mellan regeln i taket ock täckskivan, eller så struntar du i det helt och låter skivan bara ligga mot regeln..
Sedan sätter du skivan på plats och skruvar underifrån inne i skåpen.
 
vi skall göra nytt innertak, men inte riktigt i detta skedet., täckskivorna som vi köpt är samma vita, hög-glansiga som luckorna och sidorna. Skall jag skriva fast skivorna från utsidan då? syns inte skruvhuvudena då?
 
noone, tack för bra tips!!! så då blir det bara lite skruvhuvuden som syns inne i skåpet.. det kan jag ju kanakse leva med :) hur tätt måste jag skruva tror du?
 
Överväg att gipsa å måla in takanslutningen
 
voktorj.. blir det inte snyggt med samma yta som luckorna tror du? det var IKEA som sade att det var så man gjorde ...
 
Svårt att säga när man inte ser helheten. Men själv tycker jag gipsade anslutningar ser mer arbetat ut
 
Viktorj, okej :) dessvärre kommer vi nog inte ha möjlighet att göra fint gipsat tak, då vi "snabbt och lätt" skall byta ut hela innertaket på övervåningen pga mögel på vinden ;/ en oplanerad utgift..
 
modig kvist skrev:
noone, tack för bra tips!!! så då blir det bara lite skruvhuvuden som syns inne i skåpet.. det kan jag ju kanakse leva med :) hur tätt måste jag skruva tror du?
Två st borde nog räcka. Det är ju i princip ingen som är där och pillar så risken att den faller loss är minimal. Kanske skulle kunna sätta en sträng med genomskinlig silikon ist för att skruva(Om du nu absolut inte vill skruva inifrån skåpet).
När vi gjorde vårat kök hade vi samma problem som du och vi lyckades såga till skivan så perfekt så den satt fast(med lite våld ;) ) utan att behöva skruvas.
 
noone. okej, det låter ju hoppfullt.. då kanske jag i första försöket bara limmar mot regeln upptill och har regeln i nederkant som stöd och om det behövs kan jag dra i några skruvar innifrån skåpel :) perfekt
tack för bra hjälp ;-D
 
  • Gilla
goe101
  • Laddar…
förresten,, hur gjorde ni i hörnen? det kommer att bli två synliga hörn, skall jag göra samma som socklarna att en "ände" syns eller bör jag såga snett liksom så det blir en fin spets.. om ni förstår vad jag menar...
 
nu förstår jag inte hur du menar...
 
jo, alltså.. täckskivan kommer ju gå runt hörnet på skåpet, alltså täcka både framsidan och kortsidan. hur gör jag snyggast i den övergången/hörnet. på socklarna så kommer det med en remsa med "kant" som man stryker på, och den kanten/ändan syns sedan. men när jag tex sätter lister i huset så sågar jag dem snett så det blir en snygg "spels" i vinkeln.. hur bör jag göra nu i fallet med dessa täckskivorna?... förstår du? sorry att jag är kass på att förklara

/Matilda
 
Gör som sockeln
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.