tänkte bygga ett sideboard av ikeas köksstommar och vill ha en "täckskiva" som bänkskiva. finns det typ täckskivor att måttbeställa på ikea, tänkte på de man bygger in spotlights i. måttbeställer man eller har de vissa färdiga mått. om måttbeställning, vilken leveranstid är det då? hoppas nån kan svara.
mvh
johanna
 
går det inte att måttbeställa, men finns det inga dörrar som passar? Applåd t.ex. är i samma färg och stil som täcksidorna.
 
De vanligaste täckskivorna finns hemma, t ex vit och ek. Man kan såga av täckskivan på baksidan om bara bredden är rätt, t ex 60cm.
 
dalle skrev:
De vanligaste täckskivorna finns hemma, t ex vit och ek. Man kan såga av täckskivan på baksidan om bara bredden är rätt, t ex 60cm.
vilka mått finns täcksidorna i?
måttet på vårt sideboard 240 cm långt och 37 djupt:
mvh
johanna
 
Den längsta (eller högsta egentligen) hos IKEA är 217 x 60cm. Byggföretagen har längre täckskivor, t ex så har jag tittat på en 240 x 60cm i ekfaner hos K-rauta.
 
Dahlino skrev:
vilka mått finns täcksidorna i?
måttet på vårt sideboard 240 cm långt och 37 djupt:
mvh
johanna
Har själv byggt ett sideboard (av IKEA-köksskåp) med liknande mått och det finns tyvärr inga täcksidor som är 240 cm. De går dessutom inte att måttbeställa så det är bara att ta fram cirkelsågen. Jag "löste" det genom att helt enkelt använda två täcksidor. Självklart inte lika snyggt som en "hellång" skiva, men det är inget som sticker i ögonen.

Bild på sideboarden:
http://www.minhembio.com/bild/68892.jpg
 
Hur satte du ihop täcksidorna? Jag har lagt två täckskivor ovanpå mina kökskåp och tänkte sätta i spots, men vet inte riktigt hur jag på ett snyggt sätt sammanfogar de två skivorna? Nån som har nå ide?
 
hish skrev:
Hur satte du ihop täcksidorna? Jag har lagt två täckskivor ovanpå mina kökskåp och tänkte sätta i spots, men vet inte riktigt hur jag på ett snyggt sätt sammanfogar de två skivorna? Nån som har nå ide?
Skarva/lägg de kant-i-kant och skruva ett skarvjärn på översidan så är det ingen risk att någon av skivorna "dippar" ner mer än den andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.