Hello,

tänk er att man sätter ihop 4 ikea 60 skåp så dem bildar en fristående köksö. Hur tusan har Ikea tänkt med täcksidorna? de på gavlarna måste ju sticka ut 14mm på både fram och baksida för att få någon stil på ytterhörnen. får inte ihop detta då bredden är 60.....
 
Hej. Sitter precis i samma situation. Har precis bytt köket till ett ikea-kök, med delar av köksskåpen ut mot rummet som en bardisk. Jag stötte på problemet redan i ritprogrammet, där man klart ser att vanliga täckskivor ju inte kommer att täcka hela baksidan om de måste gå ut över sidornas täcksidor, och något annat alternativ finns ju inte i ritprogrammet. Nåja. sagt och gjort: I allt övrigt fick planeringen godkänt av sambon, och vi åkte till butiken för att beställa köket. Väl där så påpekade jag problematiken för tjejen som skulle hjälpa mig med köksbeställningen, och även om hon hjälpte mig att få klart för mig vissa andra aspekter av köket som jag inte tänkt på, så blev det helt fel när jag frågade om detta med att täckskivorna inte "täcker". Hon svarade nämligen helt enkelt "det fixar sig!" och antecknade något på den ritning som hon skrivit ut. Antar att hon bara ville bli av med mig, för när jag kommit till att sätta upp täckskivorna på baksidan så hade de ju bara skickat två vanliga standardskivor på 60 cm. Jag hade ju behövt 30 + 60 + 30 + 2x14 mm = 122,8. Nu har jag bara 120... Jag ringde givetvis supporten, och efter många bortkopplingar och köande, så kom jag i alla fall fram till någon som skulle kunna detta med kök, och han sa att något sådant inte överhuvudtaget fanns i deras sortiment! Detta trots att tjejen i butiken enligt mig hade förstått problemet, och lovat att "det fixar sig". Jag blir så trött... Killen jag pratade med svarade dessuton på frågan om detta inte borde vara ett ganska vanligt problem, att jag nog inte kunde vara den första som påpekar detta, med att han i alla fall inte varit med om det tidigare... Som sagt: Det finns inte bredare täckskivor än 60 cm i ikeas sortiment. För oss blir det nog en aluminiumlist eller liknande...
 
T
Kan ni inte använda 5 stycken täcksidor och kapa ner dom till 48.6 cm och sätta ihopa?

bodenmats: I ditt fall fall blir det ju tre täckskivor på vardera 40.9 cm!
 
Igår satte jag fast täcksidor runt om på vår fristående 60+60 köksö. Försäljaren på Ikea påpekade när jag köpte köket att det inte fanns täcksidor som passade. Därför skickade hon med 2st 30 och 1st 60 tror jag de var. Dessa kapades sedan efter passande mått. Se till att få snitten på rätt sidor så att de inte syns. Nemas problemas.

det största problemet är väl att fästa skivorna bak. Jag körde dyckert med spikpistol i överkant mot bänkskivan, montagelim och några korta montagskruv.

För bästa snitt åk till nån såg..

Jag sågade med cirkelsåg.

/Pelle
 
Tyvärr så är detta ett av minusen med Ikea.
Man kan inte få till det riktigt hundra eftersom man är låst av att de inte har så många varianter i sitt sortiment.

Ett tips för att fästa täckskivorna på baksidan är att fästa små vinklar på insidan av skåpen, mellan masoniteryggen och stommens sida.
(Typ där man fäster deras upphängningsvinklar)
Sen kan man lätt skruva genom vinkeln och ut genom masoniten och in i täckskivan så att det håller.
 
Jag kortade in skåpstommarnas djup med ca 8 mm, så att en målad 6 mm mdf fick plats som baksida. Utdragslådor får gott och väl plats ändå.
 
En annan ganska väsentlig sak vad gäller Ikeas stommar är också...

Det heter att de är t.ex 60cm och deras ritningar är måttsatta i cm trots varenda seriös köksleverantör använder sig av mm.

Ovanpå detta så är Ikeas 60cm skåp BARA 598mm !!
Alla deras skåp är 2mm mindre än de säger vilket kan resultera i stora fel i slutänden om man inte är observant.;)
 
Äsch jag skriver här trots att det gått något år. Men jag ska precis till att montera täcksidor på en köksö.

Idag så är alla täcksidor 62cm så det är bara att bygga som man vill. Det finns dock inga monteringsanvisningar med i paketen och att sätta en baksida finns inte alls. Jag kommer vända baksidan upp och ner samt sätta vinkeljärn längst ner och limma längs baksidan. Eventuellt kanske jag sågar ut bakstycket för att montera vinkeljärn högst upp också.
 
Rättning: hittade ett paket bland allt nyss.

Då skruvar man dit en träbit för att kunna fästa täcksidan bak på (y)
 
  • Metallbeslag används för att montera träbit som stöd för täcksida på möbel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen köksskåpsram med monterade fästen för att fästa en träbit och täcksida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person håller ett platt förpackat möbelpaket i ett kök under montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lindhultt2250 och 1 till
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Rättning: hittade ett paket bland allt nyss.

Då skruvar man dit en träbit för att kunna fästa täcksidan bak på (y)
Men se där... Satt precis och kollade på en lösning, och ett sånt där paket har jag sett i "den stora högen". Det kommer underlätta mycket..
 
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Rättning: hittade ett paket bland allt nyss.

Då skruvar man dit en träbit för att kunna fästa täcksidan bak på (y)
Hej,

Jag håller på att bygga en "precis likadan" köksö och har allt klart förutom baksidan (täcksidan bak). Får man fråga vad du hade för lösning där? IKEA hade bara två stycken täcksidor som man så skulle sätta bredvid varandra, men då får man ju en liten springa mellan dem som kommer synas så jag önskar hitta en lösning på hel baksida. Målad MDF skiva kanske?
 
schioth schioth skrev:
Hej,

Jag håller på att bygga en "precis likadan" köksö och har allt klart förutom baksidan (täcksidan bak). Får man fråga vad du hade för lösning där? IKEA hade bara två stycken täcksidor som man så skulle sätta bredvid varandra, men då får man ju en liten springa mellan dem som kommer synas så jag önskar hitta en lösning på hel baksida. Målad MDF skiva kanske?
sprutlackad MDF funkar kanon.
 
  • Gilla
schioth
  • Laddar…
schioth schioth skrev:
Hej,

Jag håller på att bygga en "precis likadan" köksö och har allt klart förutom baksidan (täcksidan bak). Får man fråga vad du hade för lösning där? IKEA hade bara två stycken täcksidor som man så skulle sätta bredvid varandra, men då får man ju en liten springa mellan dem som kommer synas så jag önskar hitta en lösning på hel baksida. Målad MDF skiva kanske?

Lite sent på bollen men vi körde två skivor. Skarven är inte något som stör mig :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.