Hej,

Har stött på problem i köksrenoveringen. Fronten till diskmaskinen får inte plats ifall täcksidan är på plats det är drygt 1cm för tätt. Jag kan inte flytta högskåpet mer till höger (tror jag) det är en gipsvägg där el och vatten går.

Alternativet jag kommer på är att kapa den där luckfronten slutar för att upptill finns det utrymme, eller kommer det se konstigt ut? Någon som har andra förslag?
 
  • Digital ritning av ett kök där diskmaskinens front uppvisar ett problem med passformen på grund av en täcksida. En blå linje markerar frontens möjliga kapning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök under renovering med en tom plats för en diskmaskin, synliga el- och vattenanslutningar på väggen, och en delvis installerad täcksida på höger sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Underskåpen skulle behövas flyttas åt vänster.
När måtten mellan vänstra och högra väggen togs, vilka höjder mättes det på?
Det är nämligen sällan väggar är helt lodräta utan det kan slå på drygt 1 cm.
 
R
S Simon Sundberg1 skrev:
Hej,

Har stött på problem i köksrenoveringen. Fronten till diskmaskinen får inte plats ifall täcksidan är på plats det är drygt 1cm för tätt. Jag kan inte flytta högskåpet mer till höger (tror jag) det är en gipsvägg där el och vatten går.

Alternativet jag kommer på är att kapa den där luckfronten slutar för att upptill finns det utrymme, eller kommer det se konstigt ut? Någon som har andra förslag?
Man kapar aldrig i fronter ser inte problemet att flytta täcksidan mer åt höger det ser ju ut o vara plats?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Underskåpen skulle behövas flyttas åt vänster.
När måtten mellan vänstra och högra väggen togs, vilka höjder mättes det på?
Det är nämligen sällan väggar är helt lodräta utan det kan slå på drygt 1 cm.
Går inte att flytta underskåpen mer åt vänster, de sitter redan så långt in som det går mot väggen till vänster. Det mättes ovanpå förgående stommar så det är nog mycket riktigt som du säger att väggen måste diffat från där jag mätte.
 
Redigerat:
R Rejäl skrev:
Man kapar aldrig i fronter ser inte problemet att flytta täcksidan mer åt höger det ser ju ut o vara plats?
Menar inte att kapa i själva fronten utan kapa täcksidan där fronten slutar så man iaf har täcksida för det man vill täcka (dvs de vita högskåpet).

Var kanske en dålig bild, till höger har jag ställt täckskivan framför högskåpet och i mitten är diskmaskinen. Till höger om högskåpet är det en vägg så det går inte att flytta den mer till höger.
 
R
S Simon Sundberg1 skrev:
Menar inte att kapa i själva fronten utan kapa täcksidan där fronten slutar så man iaf har täcksida för det man vill täcka (dvs de vita högskåpet).

Var kanske en dålig bild, till höger har jag ställt täckskivan framför högskåpet och i mitten är diskmaskinen. Till höger om högskåpet är det en vägg så det går inte att flytta den mer till höger.
Kan du inte ta bort ytskiktet på väggen så att du kan förskjuta allt till höger?
 
Hålder med @Rejäl rören etc som går i lådan höger om högskåpet behöver inte gå i en låda utan det räcker att det är en passivt som döljer det hela.
 
R Rejäl skrev:
Kan du inte ta bort ytskiktet på väggen så att du kan förskjuta allt till höger?
Tänker du att man bara har naken vägg på vänster sidan eller flyttar väggen till höger? Man hade väl ifs kunnat kapa gipset på vänster sidan då får jag 13mm som jag behöver. Att det inte är något gips där gör ju inget då högskåpet kommer täcka det ändå, då får man fästa högskåpet direkt i reglarna istället. Här ser man lite mer av väggen.
 
  • En halvfärdig vägg i ett renoveringsprojekt med synliga kablar och verktyg på golvet bredvid. Avsaknad av gips på nedre delen av väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Jag skulle tagit bort gipset så att alla moduler får plats för det är ju ingett som syns efteråt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.