Vi slipade våra trägolv för ungefär ett år sedan och i samband med det så vitlaserades och lackades golven. Tyvärr så ser golven redan rätt trista ut, eftersom de har gulnat fläckvis, förmodligen pga kåda eller annat som trängt upp.

Nu fick jag tips av en granne om att täckmåla golven, vilket jag tror skulle kunna bli snyggt. Det jag funderar på är bara om det går bra att måla på de lackade golven, utan att behöva slipa om dem? Vi har en öppen planlösning och det är minst sagt omfattande att tömma huset och slipa om golven, särskilt med tanke på att det bara är ett år sedan det gjordes, så det är nog inget alternativ.
 
Nej de måste slipas men endast för att rugga upp lacken så att färgen fäster, behöver inte bli trärent. Alltså kan du slipa själv dem med en bra handhållen excenterslip eller med ett abranetsliphantag kopplad till dammsugare så slipper du tömma huset, det är nästan dammfritt.
 
Ok, det känns ju som ett hanterbart jobb i alla fall. Jag har en garderob där det inte gör så mycket om det blir misslyckat, så jag får börja testa mig fram där. :)
 
Är det rimligt att slipa golven med excenterslip? I det här fallet handlar det om sammanlagt 80-90 kvm, men vi behöver förstås inte göra alla rum i ett svep. Räcker det med att bara gå över ett varv med excenterslipen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.