Jag har efter en hotellnatt förra helgen fått ett litet sug efter en "riktig" säng. Jag sov i en säng som kändes helt ny, hård och mjuk på samma gång, den sjönk inte ihop på fel sätt och den var ledigt 140 bred iallafall. Jag är ute efter en kungasäng som är 180 bred kanske och som man riktigt kan ligga på diagonalen i.

Jag har alltid sovit på avlagda gamla sängar och det har funkat bra, jag sover OK och har aldrig ont i ryggen. Har aldrig köpt en säng hittills. Det jag köpt är kuddar.

På grund av köp av bland annat stereo och TV har jag inte råd med något dyrt dock, men kompisar till mig har en sån här extramadrass, de har två sängar mot varandra och sen en stor kvadratisk madrass ovanpå sängarna så att det blir som en enda stor säng. Jag har 2 sängar på 110 cm bredd som man kan sätta ihop, kan jag då köpa en lös madrass som passar ovanpå dessa? Eller ska man ha smalare sängar för ändamålet, så det blir 2 x 90, alltså 180 i bredd och kanske 200 lång, och madrass ovanpå det? Vad kallas dessa och vart kan man hitta billiga såna?

Jag har aldrig köpt såna här grejer så jag behöver faktiskt lite vägledning . Är ute efter en sån där täckmadrass, samt stora sidenlakan till min kungasäng. Helst svarta eller grå. Är sånt dyrt? Är det värt att köpa tyg och få det uppsytt?

Tacksam för svar
 
Om du ska ha en bäddmadrass som är bredare än 180 cm måste du specialbeställa och då blir det dyrt..
Det jag tycker att du ska satsa på är en bäddmadrass i latex, ju högre desto bättre! Sedan är det ju så att man får det man betalar för.. Nu menar jag inte att du ska köpa Hästens, men en bäddmadrass för typ 500:- är inte bra. Skulle tänka mig att en hyfsad 180cm bäddmadrass går på 5-6000:-

Breda svarta satinlakan hittar du på Hemtex, de har ju 50-70% rea var och varannan dag...
 
Dux gör fantastiskt fina bäddmadrasser i strlk 180 X 200 eller 210. Höga och bra, och de håller formen mkt väl. En sådan kostar ca 7000:-
 
Vi har två sängar på 1.05 och har alltid velat ha en hel dubbelsäng men tycker 1.80 är för litet när man blivit van vid 2,10. Har blivit tempurfrälsta och det finns inte tempurmadrasser på 2,10 så jag visste inte hur vi skulle göra.

Fick en morgon en idé! Tog en tapetserarnål och sydde ihop våra två tempurmadrasser med möbeltråd. Gick hur bra som helst o vips hade vi en helt ljuvlig 2,10 dubbelsäng med tempurmadrass. Sen var det bara att sy ihop lakanen också förstås.

Det är en superhärlig känsla att ha en så stor säng och man kan ligga på alla ledder. (Vägrar tänka på den dagen den ska ut i solen och vädra, då får vi kanske anlita en lyftkran men just nu är jag väldigt nöjd...)
 
gaffa skrev:
Jag har 2 sängar på 110 cm bredd som man kan sätta ihop, kan jag då köpa en lös madrass som passar ovanpå dessa? Eller ska man ha smalare sängar för ändamålet, så det blir 2 x 90, alltså 180 i bredd och kanske 200 lång, och madrass ovanpå det? Vad kallas dessa och vart kan man hitta billiga såna?
det blir svårt och dyrt att hitta en bäddmadrass för en dubbelsäng med så udda mått som din dubbel -220x200. Om du ska köpa allt nytt så är mitt råd att hålla sej till standardmåt 2x90x200 så hittar du mer att välja emellan :).
Vi har bara köpt en udda sängram som är 210 lång och det ställde till mycket besvärr, tycker jag . Först var det svårt att hitta resårmadrasser i det måttet för dom ligger inte på hyllan ( standard längd är 200cm) , inte mycket att välja heller när man ska ha nya lakan i det måtet, och bäddmadraser finns i begränsad urval ... oftast som beställningsvara.

Hittar du bra bäddmadrasser som passar dina sängar så är ju tipset att sy ihop dom helt perfekt. Titta i Ikea katalogen efter bäddmadraser - lagom pris och skaplig kvalitet då du slipper betala för varumärket :). En med 7cm latexkärna är värd att testa.
gaia
 
Ja, som ni säger så var det inte så enkelt att hitta något i de storlekarna.

Jag har dubbelkollat och konstaterat att sängen är 105x210 så det skulle bli 210 x 210 när jag sätter ihop dom. Att specialbeställa en sån bäddmadrass skulle tydligen kosta 4-5 000 som minst sa de på mio.

Fast jag surfade in på flotana.se och där finns en del grejer i mycket rimliga prisklasser, jag har tänkt om lite och tror att det här är en tillfällig lösning då de sängar jag har inte är så väldigt bra egentligen, så de kanske får hänga med ett år till med en ny bäddmadrass på.

Har någon erfarenhet av de här ANA? Säljer de hyfsade grejer?

EDIT:

Surfade runt lite och såg att det skrivits lite på forumet om företaget. Jag fick intrycket att det är ett typiskt prispressarföretag. Inte oärligt, men struligt p.g.a besparingar och säkert personalbrist. Priserna såg så goa ut så jag tror jag tar risken.... ;)
 
Jag beställde en säng från ANA i lördags. Mina föräldrar handlade av dem för nästan ett år sen och de är mycket nöjda med sina ställbara sängar med 7-zons pocket, värme och massage.. "Livsstilssängar" som mamma sa.
 
Hej. :)

Tänkte nämna att jag köpte en 70 mm kallskumsmadrass på flotana och la över sängarna jag skruvat ihop. Jag har så fortfarande och sover som en gud.

Jag rekommenderar flotana, eller ANA starkt. Hemsidan är ett skämt men ringer man och beställer får man bra hjälp, och priserna är löjligt låga. Min 210x210 madrass gick på 700 kr.

Och jag rekommenderar verkligen att skaffa en stor säng! Har ni ingen dubbelsäng, bygg en. :D
 
Roligt att du hittade en prisvärd och bekväm lösning :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.