Ett uttag utomhus börjar bli sunkigt. Sitter väl synligt på fasaden.

Alternativ 1). Byt till ett nytt fräsch uttag som håller i 15 år till.

Fråga: Är det samma hålavstånd på skruvarna på alla uttag? Dvs är det standardiserat?



Alternativ 2). Plocka bort uttaget och ersätt med täcklock eftersom det ändå aldrig används (sitter vid en typ ”frukosthörna”).

Fråga: Finns det förnuftiga täcklock för ändamålet? Om inte, finns det nån lämplig produkt eller material att utgå från?

Gammal, vit, skadad utomhus eluttag mot en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Grundlös
  • Laddar…
Tackar för snabb identifiering elmont! Enig, det är säkert enklast att bara byta till nytt identiskt.
Men rent generellt, är det samma hålavstånd på eluttag? Eller skiljer det mellan tillverkarna?

MagicFingers, du har rätt i att det nog bara är en kabel genom panelen. Pinsamt att jag inte tänkte på det, speciellt med tanke på att jag precis innan studerade ett motorvärmaruttag i carporten där man ser kabeln gå genom ett hål i panelen.

Ska demontera och se hur det ser ut, det kan ju vara stor nyansskillnad i färgen bakom uttaget också pga väder och vind som gör att även ett diskret pluggat hål kan bli fult.
 
G Grundlös skrev:
Tackar för snabb identifiering elmont! Enig, det är säkert enklast att bara byta till nytt identiskt.
Men rent generellt, är det samma hålavstånd på eluttag? Eller skiljer det mellan tillverkarna?

MagicFingers, du har rätt i att det nog bara är en kabel genom panelen. Pinsamt att jag inte tänkte på det, speciellt med tanke på att jag precis innan studerade ett motorvärmaruttag i carporten där man ser kabeln gå genom ett hål i panelen.

Ska demontera och se hur det ser ut, det kan ju vara stor nyansskillnad i färgen bakom uttaget också pga väder och vind som gör att även ett diskret pluggat hål kan bli fult.
Nej hålbilden är inte densamma, med lite tur kanske några hål passar.
Ja det kommer synas var uttaget suttit.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Tror inte det utgör något större problem att lossa och dra i några skruvar i fasaden, bara Du väljer rätt skruvmejsel.
D v s spår- eller flatskruvmejsel.
Välj givetvis den som passar skruvarna.


- Bryt spänning till uttaget innan du ger Dig på detta.

Då kommer nästa fråga: Hur vet Du att spänningen är bruten?
 
Jag skulle skydda den skadade plasten tillfälligt med silvertejp så det inte kommer in vatten.
 
Ta nästan vad som helst än just Silvertape.
Riktigt dålig vill jag påstå, särskilt i solljus och blött väder.

Men det är klart, vad som menas med "tillfälligt"?
 
H Hybro skrev:
Ta nästan vad som helst än just Silvertape.
Riktigt dålig vill jag påstå, särskilt i solljus och blött väder.
Jag tycker det brukar sitta fast bra fast det finns många olika typer av silvertejp. Jag ser det som något som ska skydda någon vecka innan han bytt uttaget.
 
Testa Gorilla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.