p.jpeg

Som rubriken antyder: Jag vill tillverka alternativt beställa finare täcklock som helst är enkla att öppna/stänga. Anledningen är att jag tagit bort en hel del lampknappar hemma till följd av smarta lampor som tänds och släcks med hjälp av sensorer och styrs via telefon eller andra smarta knappar. Jag har satt vanliga Schneider täcklock med snäppfastsättning men det jag inte tycker om är:

1. Att vanliga täcklock inte är särskilt fina
2. Folk letar ibland efter knappen som inte finns, en text på locket som indikerar att det inte behövs en knapp hade kanske hjälpt något, alternativt bara sett ballt ut, haha.
3. I händelse av att hela det smarta systemet brakar samman vill man kunna ta bort täcklocket och använda någon slags manuell dold brytare bakom/inne i dosan.

Jag har gjort en högst basal skiss på hur jag tänker mig själva täcklocket ska se ut, egentligen bara en vit fyrkant i trä eller plast, som kan skjutas av och på en ram (ej med på skissen, men jag tror ni kan räkna ut hur det skulle fungera).

Jag vet dock inte riktigt vart jag ska börja, är ingen snickare direkt och det hade varit enklare om jag hade kunnat acceptera tjockare plattor men det skulle inte bli särskilt snyggt.

Det har slagit mig att 3d-printa plattorna kanske är lättare än att tillverka i trä, på grund av så pass tunna material.

Så: Har någon försökt sig på något liknande och/eller har några tips? All hjälp mottages såklart med stor tacksamhet.

Skiss: https://www.dropbox.com/s/y09xuudg5k3rt55/skiss.jpg?dl=0
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.