Vi bor i ett hus från -79 som har smutsvitt mexitegel nedtill och svart trä upptill och runt alla fönster. Panelen är målad svart med täcklasyr. De vi köpte huset av hävdade att man måste måla om med täcklasyr VARJE år. Stämmer det? Låter lite extremt...

Vi är för övrigt inne på att måla det svarta med vit täcklasyr. Är det då fortfarande bara att borsta ojämnheter och sen måla rakt på?

Vilken täcklasyr håller bäst kvalitet?
 
Vi har samma uppklägg på vårt hus, skulle gissa minst var 10:e år om ni köper kvalitetsfärg. Kanske oftare på södersida samt om virket är i sämre skick. Jag borstade bara bort allt löst innan jag bättringsmålade i sommar. Prata med färgförsäljaren om ni ev måste ha en grundfärg eller bara kan måla över direkt med tex vit färg av samma sort. Lär behövas minst 2 lager om ni skall byta färg tyvärr :( PS. Köp inte den billigaste färgen.
 
Tack för svaret! Har du tips på bra färg? Har målat med Nordsjö inne och gillar den. Ägaren innan oss har målat med Yunik Supertäcklasyr.
 
Och Tinova såg jag nu....
 
Tyvärr, jag köpte via en återförsäljare som enbart säljer till företag. Men Nordsjö har ju bra rykte så deras kvalitet borde duga.
 
luscious skrev:
Ägaren innan oss har målat med Yunik Supertäcklasyr.
Och där har du anledningen till varför de behöver måla om varje år, men det gör kanske inget när färgen kostar lika mycket som mineralvatten :D

Det kan vara som så att färgen har fungerat dåligt pga bristande underarbete - borsta och slipa ner på en planka, och kolla så att det inte är smutsigt / grått trä eller gammal lasyr som de har försökt måla över. Bra färg är ett smart val, men förutsättningarna måste vara OK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.