Hej

Hur är det med dolda fel försäkringar egentligen, täcks allt in allt som faller inom def dolt fel tom om felet uppstått pga slarv/icke fackmannamässighet?

Vi har vunnit ett dolt fel ärende som var fel regelavstånd och inget tätskickt i badrum. De vi köpte av tog ingen försäkring....men jag undrar, om de tagit försäkring hede den verkligen hjälp? Det kan ju, väl, inte anses fackmannamässigt av ett bkr företag att inte regla eller ha tätskikt?
 
Om de hade varit försäkrade så hade ni fått processa mot försäkringsbolagets jurister som har som heltidsjobb att neka dolda fel. Det är med andra ord inte säkert att ni vunnit i så fall.
 
Jag är fortfarande intresserad av ärendenr eller uppgifter på erat ärende. Eller om du vill berätta i en tråd här. Har sett rätt många fall både i förlikning och i dom. Blir faktiskt förvånad rätt ofta av hur dåligt representerade vissa parter är och hur mycket det påverkar både det och vilken domstol/nämndemän. Men det är väl tyvärr så när man skriver en så generell paragraf och låter så mkt falla under tolkningsjuridik

Vissa säljaransvarsförsäkringar tar sådana skador men i flera fall kan ev felaktigheter friskriva ansvar från hela konstruktioner. Alltså kan man i förbesiktningen finna tveksamheter och då friskriva sig som försäkringsbolag.

Sedan är ju de flesta dolda fel eller säljaransvarsförsäkringar vilket som skrivma så att de ej tar fel i våtrum utan sådana fel processas mot säljare
 
kringolle, du har fått det på meddelande privat tror jag...
Jag vill inte lägga ut ärendet här. Men det är offentig handling så om du vill ta fram det så är det ok. Skall jag skicka det igen?
 
Då vårt fel var ganska solklart hade nog ett försäkringsbolag betalat kravet. Kan det bli mer dolt fel än fel regelavstånd o inget tätskickt i 2 år gammalt och väldigt påkostat snyggt badrum....

Men om man struntar i vårt ärende, så rent generellt har jag svårt att tro att generella dolda fel försäkringar tar fusk......men jag kan ha fel. Hör ju titt som tätt av mäklare just nu att " ni behöver inte ens göra en besiktning, huset har dold fel försäkring....så alla fel som inte syns tas av försäkringen" .....sen ok mäklare är ju säljare.....
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.