U
Jag har lite rabatter jag vill täcka över så jag slipper rensa ogräs varje vecka... Tanken är att göra fint i trädgården någon gång i framtiden och tills det sker vill jag täcka över med något billigt/temporärt och har funderat på täckbark.
Min fråga är hur täckbark står emot blåst? I vårt område antingen "stormar" det eller är vindstilla och jag vill inte komma ut dagen efter täckbarken har lagts ner och hitta barken överallt i området för att den har blåst iväg.

Jag har även en trädgårdsprakttry som jag vill flytta och undrar om någon har lite tips om hur man gör detta och när på året. Den är lite under 1m och ganska lätthanterlig, kan man plantera om den i en stor ute kruka?

/Bella
 
Det var en lite knepig fråga! Den första alltså, jag kan inte minnas att jag sett stora moln av täckbark flyga runt i luften men å andra sidan kanske jag bara inte har märkt det för att den har försvunnit i allt annat. Det kanske beror lite på huruvida det har regnat, för i så fall suger ju täckbarken åt sig vattnet och blir tyngre och borde då ligga kvar bättre.
Jag har nog faktiskt ingen aning, kan du inte kolla med en liten mängd först? Om det ofta blåser så mycket som du säger borde det ju inte vara svårt att testa.

Den andra frågan är enklare, i stort sett kan man flytta allt så länge det går att gräva, de tycker bara mer eller mindre om det. Som tur är har växter svårt att göra sin röst hörd så det är bara att gräva på och flytta. Det som kan vara lite dumt med att flytta den till en stor kruka är att rotsystemet kan vara för stort för krukan, en stor växt kräver också mycket vatten och det kan vara svårt att lösa i en kruka då du får springa där och vattna flera gånger om dagen om det är riktigt varmt.
Men, du kan ju alltid klippa ner växten så kräver den inte lika mycket vatten och inte lika mycket rötter?

Jag skulle dock i första hand valt att sätta den någon annanstans i trädgården.
 
U
Haha, det där med att testa först har inte ens kommit upp i mina tankar =)
Bra tips som jag ska testa.

Får nog tänka om med krukan och växten, tanken var att den skulle stå i krukan tills dess att trädgården skulle fixas och sen åka ner i marken igen. Men jag vill hellre att växten klarar sig än att den står i en kruka =)

Är det någon som vet hur man förökar en trädgårdsprakttry?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.