T
Vi har en slänt på tomten nedanför huset jag försöker få ordning på. Hittills har det vart vildvuxet med allhända hallonbuskar, skott från träd och långt gräs. Det är tyvärr för brant för att kunna klippa och ha en gräsmatta så jag skulle vilja ha täckande, lättskötta växter där istället.
Dessutom har vi avloppsrör som går från huset ner över denna slänt som vi skulle vilja att växterna i bästa mån täcker över.

Rören ligger på berg men precis intill finns det växtlighet så min tanke är att man anlägger en täckande, lättskött växt (barr kanske?) som kan växa över rören för att dölja dem. När växterna kommit igång kanske man kan lägga över jord över rören så de kan spridas även dit och binda fast jorden..

Har någon tips på vilken sorts växt/växter jag skulle kunna använda till detta? Helst inte någon som växer allt för högt så som buskar..
 
Beror lite på läget men murgröna är ett alternativ.
Häxobär blir väldigt tät och taggig...
 
T
Tack för svaren! Krypoxbär såg rätt trevligt ut faktiskt, tror jag sett en sådan hos en granne som jag undrat lite vad det är.
 
Som anders07 skriver så måste du kolla hur växterna tål den solexponering de kommer att få. Jag har hasselört och murgröna som marktäckare, men de trivs bara på skuggigt lägre.
 
T
För att visa lite mer info så tog jag en bild på vårt "problemområde" (klicka för att se större). Det ligger i riktning norr och har alltså inte jättemycket sol.

Det är området till höger i bild, till höger om plåttrumman där som vi vill få ordning på. Just nu har vi bara rensat och försöker hålla det kort tills vi har bestämt hur vi ska göra.
Plåttrumman som bara döljer vatten- och avloppsrören ska bort och alltså hoppas vi hitta någon växt som kan växa över och täcka rören så man slipper se dem. Vi tänkte också fylla på med mer jord över det blottade berget där så växtligheten kommer närmare.

Till vänster om trumman är vi rätt nöjda om vi bara får bort stubben då det mest är blåbärsris och "skogsmark".

Det jag också funderar lite på är om det är för stort område att bara ha en typ av växt eller om man ska dela upp lite
 
Redigerat av moderator:
Vad vetter slänten mot, är det en utsikt? Skog? Grannar?
 
Vintergröna?

Skuggtålig, krypande, finns i flera färger. Behöver inte mycket skötsel.
 
Spontant tänker jag att jag hade satt ormbunkar där, kanske i kombination med daggkåpa och hosta. Olika fält med växter som möter varandra. Bildgoogla på de tre växterna så ser du hur det kan se ut.

ormbunkedaggkapa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Daggkåpa och ormbunkar.

hostor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hostor och ombokar m m.
 
Jag letade vidare lite och hittade att man kan köpa färdiga mattor med marktäckare hos Veg Tech.

vintergrona.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vintergröna heter marktäckaren på bilden.

Finns också att köpa färdiga mattor av:

Här nedan finns de marktäckande perenner som finna att köpa på färdiga mattor hos Veg Tech.
Ajuga reptans ’Atropurpurea’ - Rödbladig revsuga
Potentilla x tonguei - Saffransfingerört
Thymnus serphyllum ´Albus´ - Backtimjan
Vinca minor - Vintergröna
Geranium x cantabrigiense ´Biokovo´ - Biokovonäva
Geranium x cantabrigiense ´Karmina´ - Liten flocknäva
Hedera helix ´Hestor´ - Storbladig murgröna
Hedera helix ´Hesma´ - Småbladig murgröna
Waldsteinia ternata - Waldsteinia
Fragaria vesca ´Rügen´ - Månadssmultron
Leptinella dioicia - Grönkotula

Något som alltid är superfint är att ha bara murgröna (hedera helix)

murgrona.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade bilden hos Gardenbyanna http://www.gardenbyanna.se
 
Hej,
måste få fråga dig lite om avloppet, var i landet ligger detta och har du bara vanliga avloppsrör eller har du någon värmenordning så att det inte fryser på vintern?
Anledningen är att jag har lite av samma bekymmer, men skall ca: 20m rätt över berg innan inkoppling till kommunen.


Med vänliga hälsningar
Olof
 
Abuquir skrev:
Hej,
måste få fråga dig lite om avloppet, var i landet ligger detta och har du bara vanliga avloppsrör eller har du någon värmenordning så att det inte fryser på vintern?
Anledningen är att jag har lite av samma bekymmer, men skall ca: 20m rätt över berg innan inkoppling till kommunen.


Med vänliga hälsningar
Olof
Till både dig och TS.
Ledningarna bör ligga på frostfritt djup. (Och det varierar i landet var man är) Här i Stockholm är kanske 1,6m rimligt.
Om man som i era fall inte kan/vill schakta ner ledningarna, får man isolera istället. (Alltså inte bara med buskar)
Jag kan inte exakt hur mycket isolering som behövs, men det beror lite på flödena i ledningarna också tror jag. Det får man räkna fram.
 
T
Marlene: Slänten vetter mot infart och gata utanför så det är det första man ser när man kommer till huset tyvärr :) Wow stort tack för ditt uttömliga svar, jag ska googla dina förslag och förhoppningsvis komma fram till något som blir bra!

Olof: Det är inte jag som byggt huset men vad jag kan se så är det "vanliga" avloppsrör och vi har en värmeslinga som vi kopplar in när det är frysgrader här (stockholmsområdet). Det har fungerat utan problem så länge jag bott här och vad jag vet enda sen det byggdes för ~14 år sen. Plåten har legat där de senaste tre åren eller liknande, innan dess var rören helt blottade.
 
Claes Sörmland
Kanske bra om de täckande växterna är vintergröna så att man slipper se anläggningen på vintern?

Bergenia kan växa på mycket tunna jordlager. Förutom den gamla vanliga sorten så finns det idag sorter med snyggare blommor i vitt och rosa. Googla bergenia!

Barrväxter är ett annat alternativ. Av de krypande som kanske är minst trädgårdsaktiga (miljön ser ut att vara naturtomt) så är fågelbogran en möjlighet (Picea abies 'Nidiformis'). Idegran finns i krypande former, vanligast är krypidegran (Taxus baccata 'Repandens'). Sen så finns det ju krypande amerikanska enar - sök på Juniperus horizontalis - det finns många olika sorter.
 
Jag skulle föreslå skuggröna (Pachysandra terminalis). En låg halvbuske som är vintergrön och skuggtålig, perfekt marktäckare i norrlägen.

I ditt ställe skulle jag täcka över rören med jord (och förmodligen även isolering, som andra påpekat) genast, ser inget skäl att vänta med det. Om slänten är brant kan man lägga en kokosmatta innan man planterar för att minska erosionen, se denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/196289-geonat-i-slant.html

Terrassering är en annan möjlighet, men det är mer jobb förstås.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.