Hej,

Jag planerar att bygga en friggebod på Värmdö utanför Stockholm som ska isoleras med hampakalk. Jag hade tänkt börja 1 juli men ligger efter i planeringen av mitt bygge så nu siktar jag på att bygga stomme i augusti och att det troligtvis spiller över till september eftersom jag är oerfaren, gör det på halvtid, och det jag lärt mig av det lilla jag byggt är att det aldrig blir klart på tid. Det får helt enkelt ta den tiden det tar men problemet är att hampakalk bör ej gjutas när det är för kallt eller blött. Man vill dessutom helst gjuta väggarna, fylla taket med hampa, och till sist lägga taket.

Eftersom tiden börjar rinna iväg så har jag börjat göra en plan B. Ifall det inte går att gjuta i höst, gör jag det i vår, och då skulle jag uppskatta råd kring hur jag ska skydda stommen under vintern.

1. Kan jag låta en trästomme stå utan tak under vintern och vad ska jag täcka den med isf som inte kostar för mycket? I värsta fall, om det gör det möjligt får jag lägga taket i höst men det vill jag helst undvika pga tekniken jag ska använda mig av vid gjutningen.

2. Bör jag använda tryckimpregnerat virke eller behandla virket på annat vis? Går kanske lite emot hela principen med ett naturligt, hälsosamt hus i hampa. Stommen kommer vara synlig på insidan av huset.

3. Finns det någon här på forumet som kan något om hampakalk och har koll på torktider under hösten?

Stort tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.