Hej, till min förtjusning såg jag idag att vi fått vattenskadat garagetak, då det kom vatten från innertaket. Små dropp.

Men min fråga är då vad jag måste göra och i vilken ordning?

Detta är naturligtvis ett platt riskkonstruktionstak, så jag tänker att jag först bör täcka ovansidan på något vis utifall det kommer mer snö/regn, nu med all regn är ju taket nästan rent, så kanske man slipper mycket mer vatten in i huset i alla fall. Samtidigt som det är svårt att veta vart vattnet läcker in, då det kan rinna en bit.

Men är det någon med kunskap om sånt här som kan delge hur jag går till väga nu?

Väldigt tacksam för hjälp

/Per
 
Rickard.
Är det ett "vanligt tak" med hängrännan osv kan du köpa en billig lättviktspressening och lägga fast med något tungt.

Är det ett varmgarage med isolering och sånt kan det vara klokt att öppna upp och försöka få bort blöt isolering.
 
Ligger lite isolering närmast innertak med en ganska rejäl luftspalt upp emot yttertaket. Det var ju ej så viktigt med isolering på 70-talet då El och Olja var billigt 😁 Träbyggnad under reparation, grönt tak, stege, omgiven av träd, en vit tegelvägg synlig, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Har nu öppnat upp och tagit bort isoleringen, den var ju genomblöt där läckaget kom, men isoleringen som ligger bredvid i de andra regelfacken ser ju inte fuktiga ut, men känns lite fuktiga på ytan, men har stor luftspalt ovan. Måste man ta bort även denna eller torkar det upp? Eller riskerar att få mögelpåväxt?
 
Rickard.
Jag skulle inte vara orolig för den lätt fuktiga på ytan isoleringen men isolering som blivit dyngsur har en tendens att aldrig återhämta sig så jag skulle byta den.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag skulle inte vara orolig för den lätt fuktiga på ytan isoleringen men isolering som blivit dyngsur har en tendens att aldrig återhämta sig så jag skulle byta den.
Ytfukten var borta redan dygnet efter jag öppnat upp och tagit bort den fuktiga isoleringen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.