När jag började bygga på den inglasade altanen förra året använde jag plankor med impregnerat trä som ytterpanel under glaspartierna. Jag överlappande dock inte plankorna utan la dem bredvid varandra.

Nu när impregneringen har torkat ut är det dags att färdigställa ytterpanelen. Då vill jag lägga vanliga plankor över de impregnerade plankorna så att det ser ut som överlappande panel som på resten av huset. Däremot är det lite mellanrum mellan de impregnerade plankorna som sitter bredvid varandra. Av någon anledning tänkte jag att jag kunde täcka alla springor genom den nya panelen jag ska lägga på men det blev inte så utan några springor syns.

Vad är det bästa sättet att täcka dessa springor innan jag målar över? Spackel funkar säkert men tänker att det kanske finns någon smidig tejp eller nått liknande.

Innanför panelen är det isolerat med plast och mineralull så jag är inte jätteorolig för att springorna mellan plankorna ska släppa igenom något. Vill bara få det slätt innan jag målar.

Tack på förhand
 
  • Träpanel efter målning, visar vita och obehandlade träplankor intill varandra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Antar att bilden visar utsidan av din panel .
Om tanken är att efterlikna husets panel som verkar ha en mycket bredare lockpanel ytterst så får du nog tänka / göra om .
Bild på lockpanel .
https://www.traguiden.se/globalasse...el/stomkompl-staende-panel-bild1-v09_luft.png

Varför valde du tryckimpregnerat till inre lagret och obehandlad till yttre ?

Hur ytterväggar i trä byggs , sett från utsidan .
https://img.bolist.se/img/ac9cb0e81...=1600x1036&v=121244a59415ffbcfb7db4d2488685d8

Du nämner plast som du monterat i väggen . Plast ska sitta mot den varma sidan av en yttervägg , om nu rummet är uppvärmt .
 
Redigerat:
Vad är det för bredd på de tryckta virket? Du får byta till smalare lock som du sätter över varje skarv. Blir inte bra att hålla på med spackel eller annat för att fixa varje skarv som nu är synlig.
 
Glöm allt annat, det ska täckas med trä.
Ska vara en lockbräda ellet lockläkt över alla skarvar.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Antar att bilden visar utsidan av din panel .
Om tanken är att efterlikna husets panel som verkar ha en mycket bredare lockpanel ytterst så får du nog tänka / göra om .
Centano Centano skrev:
Vad är det för bredd på de tryckta virket? Du får byta till smalare lock som du sätter över varje skarv. Blir inte bra att hålla på med spackel eller annat för att fixa varje skarv som nu är synlig.
Vet att jag skulle gjort annorlunda från början, men när jag gjorde detta förra året (med de tryckta plankorna) så ville jag bara se till att rummet skulle bli stängt innan hösten. Trodde naivt att jag kunde få till att plankorna (de obehandlade) som jag ska sätta iår skulle täcka varje skarv.

Så det är alltså inte ett alternativ att lyfta upp all panel och köpa nytt virke och lägga det på nytt. Jag får köra på det här sättet och se till att täcka de skarvar som syns på något sätt. Tacksam om ni har något förslag på hur jag kan göra detta.
 
Tomture61
FedjaZ FedjaZ skrev:
Vet att jag skulle gjort annorlunda från början, men när jag gjorde detta förra året (med de tryckta plankorna) så ville jag bara se till att rummet skulle bli stängt innan hösten. Trodde naivt att jag kunde få till att plankorna (de obehandlade) som jag ska sätta iår skulle täcka varje skarv.

Så det är alltså inte ett alternativ att lyfta upp all panel och köpa nytt virke och lägga det på nytt. Jag får köra på det här sättet och se till att täcka de skarvar som syns på något sätt. Tacksam om ni har något förslag på hur jag kan göra detta.
Du behöver inte köpa nytt virke , däremot lossa alla tryckta plankor och montera de på rätt avstånd .
Du kan inte tejpa för skarvarna , har aldrig i mitt långa liv hört talas om ngt dylikt .
Möjligtvis mjukfoga men skulle inte se så vackert ut , även om tanken är att måla .
Gör om gör rätt .
 
Om du inte vill montera om det tryckta virket så kanske du kan klyva det obehandlade virket så det går att täcka alla springor. Vilka dimensioner har du på virket?
Schema som illustrerar en nuvarande och en alternativ lösning för att placera virke, med gula och gröna rektanglar som representerar trästycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
UppGiven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.