Imorse efter en regnig natt upptäckte jag svarta prickar på tröskeln till vår ytterdörr i ek. Dörren är ny sedan slutet av augusti. Dörrtröskeln är väldigt utsatt då det regnar och blir då blöt. När jag kollade närmare så var det små hål vid de svarta fläckarna, kanske spikhål. Det ser ut som att det smugit in vätska i hålen som gjort träet mörkare. Då jag är rädd att detta kommer förvärras allteftersom så undrar jag vad som är lämpligt att göra för att förebygga?

Kan jag fylla hålen med nån slags massa? Kan jag innan jag fixat lämpligt material sätta små tejpbitar för hålen för att undvika att vätska sugs in? Behöver jag vänta tills det torkat först för att inte stänga ute vätskan?

Tror ni att missfärgningarna försvinner eller är träet redan skadat?

Jag har även upptäckt att det finns små hål (spikhål?) på dörrkarmen som iofs inte är så utsatt för regn, bör jag åtgärda dessa i förebyggande syfte
Tacksam för all hjälp! Träinredning möter grov matta, svart golvventil breder ut sig, detaljer av grus och smuts synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lacka. Ser ut att va matt lack. Om du vill minska risken att den träbåten brytter av mot övrig så kan du ju ta en pensel för akvarell och måla enbart över spikhålen med omgivning.
 
M Masthugg skrev:
Lacka. Ser ut att va matt lack. Om du vill minska risken att den träbåten brytter av mot övrig så kan du ju ta en pensel för akvarell och måla enbart över spikhålen med omgivning.
Tack för svar. Jag tror att dörren är oljad? Har för mig det luktade olja när de monterade den. Då måste man väl fortsätta att olja den i fortsättningen och inte lacka?
 
Det låter rimligt. Jag tror man kan lacka om man vill, när oljan härdat ordentligt, men det blir ju en annan look på det man lackar. Och oljat är nog bättre, lacken flagnar om underlaget trotts lacken blir blöt.

Jag skulle nog betrakta detta som en del av looken. Ingen nära förestående katastrof.

Men jag är ingen expert…
 
F fivefootnine skrev:
Imorse efter en regnig natt upptäckte jag svarta prickar på tröskeln till vår ytterdörr i ek. Dörren är ny sedan slutet av augusti. Dörrtröskeln är väldigt utsatt då det regnar och blir då blöt. När jag kollade närmare så var det små hål vid de svarta fläckarna, kanske spikhål. Det ser ut som att det smugit in vätska i hålen som gjort träet mörkare. Då jag är rädd att detta kommer förvärras allteftersom så undrar jag vad som är lämpligt att göra för att förebygga?

Kan jag fylla hålen med nån slags massa? Kan jag innan jag fixat lämpligt material sätta små tejpbitar för hålen för att undvika att vätska sugs in? Behöver jag vänta tills det torkat först för att inte stänga ute vätskan?

Tror ni att missfärgningarna försvinner eller är träet redan skadat?

Jag har även upptäckt att det finns små hål (spikhål?) på dörrkarmen som iofs inte är så utsatt för regn, bör jag åtgärda dessa i förebyggande syfte
Tacksam för all hjälp! [bild]
Nääää, små hål ska inte åtgärdas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.