Hej! Mina snickare tycker att jag skall täcka spalten mellan snedvägg och takstolar med lister. Jag skulle hellre vilja ha en jämn yta som ansluter ända till stolpen. Det borde gå att fixa med någon form av spackel och fogmassa som sedan målas över tycker jag, men dom säger att det inte blir bra. Jag är dock ganska säker på att jag sett liknande konstruktioner utan lister. Har snickarna rätt? Spalt mellan tak och trästolpe med synlig spackling och nätväv för att diskutera utförande utan lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spalt mellan en trästolpe och en vit snedvägg, med synlig nätarmering men utan lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det har de, det blir enormt svårt att få det snyggt med spackel. Spacklet vill sjunka in i hålet, spricka och jagvetintevad.
 
Jag har gjort detta, i vissa blandade jag kakel-fix och spacklade på. Obs fix går knappt att slipa när det torkat så se till att det blir jämnt och fint första gången, någon andra chans får man inte) Sedan latexfog + färg. Jag vet att jag kommer få fixa sprickor med mer latex om något år men lister är inte snyggt.
 
  • Wow
ricebridge
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Jag har gjort detta, i vissa blandade jag kakel-fix och spacklade på. Obs fix går knappt att slipa när det torkat så se till att det blir jämnt och fint första gången, någon andra chans får man inte) Sedan latexfog + färg. Jag vet att jag kommer få fixa sprickor med mer latex om något år men lister är inte snyggt.
Lämnade du någon liten rörelsefog, eller lade du fix dikt an mot regeln?
 
Ingen rörelsefog, det kanske är smart i teorin men i praktiken är man glad om man får dit fixen jämnt dit den ska;) Ska säga att detta gjorde jag i slutet av sommaren så har inte något facit, men det ser ok ut sofar. Några sprickor men jag räknar med att köra latex och lite färg i samtliga om något år då det spruckit klart.
 
  • Gilla
Jakobkdk
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Jag har gjort detta, i vissa blandade jag kakel-fix och spacklade på. Obs fix går knappt att slipa när det torkat så se till att det blir jämnt och fint första gången, någon andra chans får man inte) Sedan latexfog + färg. Jag vet att jag kommer få fixa sprickor med mer latex om något år men lister är inte snyggt.
Det var som 17. Man lär sig något nytt varje dag. Bilder?
 
Det taket sitter i ett hus jag har uthyrt, kan inte gå dit och ta bilder tyvärr. (
 
I InsidersUnited skrev:
Det taket sitter i ett hus jag har uthyrt, kan inte gå dit och ta bilder tyvärr. (
Äh, nu ska vi inte vara så petnoga :rofl::rofl:
 
Gipsbruk borde fungera.
 
J Joak skrev:
Gipsbruk borde fungera.
Kul med nya förslag! Du menar i och med att det fäster mot gips men inte mot trä?
 
Jag har gjort detta själv också utan problem. Lade glasfiberväv (sådan man förstärker hörn med), sen fyllde m gips och slutligen spakel o slipning, blev perfekt. Iaf har det funkat fint i två-tre år nu.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Gipsbruk och glasfiberremsa här också. Jag har dock kört rörelsefog närmast trät, takstolar har en tendens att röra sig mycket beroende på vind, fuktighet och snölast.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Tack för hjälpen. Glasfiber och gipsbruk får det bli. Som ni kanske sker på bilderna är väggen redan spacklad. Snickarna kommer att bli jätteglada när jag traskar in med en påse Gipsbruk under armen ;)
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Hej! Jag tror bara de var lite "lata". När jag insisterade blandade de ca 60% gipsbruk (Rotband) med ca 40% fix och täckte spalten. Följt av lite spackel och Acryl fog blev det hur bra som helst. Nu återstår bara att vänta något/några år och se hur det håller.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Och nu har det gått några år. Står i samma situation. Hur har det gått för dig 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.