Jo, det är så att vi renoverar ett gammalt hus och ska byta ut fönster och dörrar. Vi kommer att lägga vår beställning i nästa vecka men har fått beskedet att ytterdörren kan levereras i juni men fönster och fönsterdörr först i augusti! Vi har eg. mycket annat att pyssla med innan men hade tänkt kunna sätta i fönstren när stommen och grunden är fixade. De gamla fönstren har vi redan plockat ur.

Det var bakgrunden, nu till frågan. Vad är er åsikt om vad som är bäst att täcka över fönster- och dörrhål med under byggtiden? Eftersom det kommer dröja så pass länge så kommer vi förmodligen hinna få in golv, kök, badrum etc. vilket man helst varken vill få förstört eller stulet...

Några erfarenheter, och tips på vart man kan få tag på dylikt?

Tack på förhand!
 
enklaste är väll att bara slå på plyfa på varje hål och en isolerskiva på insidan, kan ju skruva en plyfa på insidan med för att göra det lite mer säkert för objudna gäster.
 
Jag har alltid använt vanlig åldringsbeständig plast i väntan på fönster, som jag spänt och skruvat fast (klämt fast) med billig 22 x 45 läkt runt om. Släpper in ljus och håller för stormar. Man får ta till rejält för att få hål i den plasten, den är otroligt seg, även vintertid, men det går med vassa kanter (då har jag bara tagit vävtejp och enkelt lagat hålet). Provisorisk "skjutörr" har jag fixat via brädor och lämplig skiva, som jag sedan bara "skruvat igen med skruvdragaren".

Har aldrig haft stöldbegärlig egendom bakom detta. Sådant har alltid varit säkert inlåst i en bod.
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Jag skulle ha satt in de gamla fönstren. Vem vet , innan det är leveransdax, så kanske de nya blir försenade...
 
Hur mycket fönster är det? Är det inte alltför många kanske det är läge att sätta tillbaka gamla fönstren så länge?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.