Har tagit bort ett gammalt element i vårt fritidshus och vill nu täcka elkablarna som kommer ut i två plaströr direkt från väggen. Väggen är i gips och ska måla väggen så snart jag fått bort kablarna :)

Tacksam för alla tips!

/Anders
 
  • Öppen elektrisk installation i vägg, exponerade kablar och spackel, under renovering eller konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingsdosa gäller
 
Totte_S
Bryt strömmen, Trä in kablarna i en dosa, stoppa dosan i en plastpåse utan att skruva fast den i väggen. Måla klart. Skruva fast dosan.
 
C
Anders Asperen Anders Asperen skrev:
så snart jag fått bort kablarna :)
Skall du inte ha ett nytt element där sedan då?
 
C cpalm skrev:
Skall du inte ha ett nytt element där sedan då?
Nix, inget nytt element. Ny luftvärmepump får sköta uppvärmningen istället. Mest ute efter en okej snygg lösning för att bli av med kablarna.
 
JanneJanne123
Leta upp var kablarna kommer ifrån och dra ur dem ur rören. Tryck in rören i väggen och sätt igen hålet på lämpligt sätt.

Alternativt hålsåg utan centrumborr och borta ett hål stort nog för rot-dosa runt rören. Sätt sedan dit dosa och täckrock med skruv pga den låga höjden.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Leta upp var kablarna kommer ifrån och dra ur dem ur rören. Tryck in rören i väggen och sätt igen hålet på lämpligt sätt.

Alternativt hålsåg utan centrumborr och borta ett hål stort nog för rot-dosa runt rören. Sätt sedan dit dosa och täckrock med skruv pga den låga höjden.
Jag tycker det ser ut som att dessa trådar går vidare till nästa radiator i slingan så drar man ut dessa så blir det nog lite för kallt om inte alla radiatorer på just denna slinga är tänkta att kopplas bort.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
JanneJanne123
Jag fick uppfattningen att värmepumpen skulle ta över uppvärmningen helt, men om så inte är fallet är jag helt enig med dig och alternativet att riva kablarna försvinner.
 
Sätt in en renoveringsdosa och göm kopplingen i den.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.