Flyttade in i vår smålandsvilla Juni 2006. Har en isolerad krypgrund men med ventilationshål dvs en uteluftsventilerad grund som ju inte rekommenderas numera. Är det rätt att jag ska täcka ventilationshålen? Hur gör jag det på bästa sätt?

Har även, på botten av grunden, makadam o sedan plast över. Har hört att plasten ska väck. Är detta riktigt? (Cellplast ligger ju på plasten).

Tacksam för svar!
 
Plasten ligger där för att hindra att fukten från marken tränger upp. Den ska ligga där.
Ventilerna ska du inte täta om du inte har en avfuktare installerad.
 
Hur är grunden isolerad? Själv har jag en krypgrund med ca 160 mm cellplast i väggarna samt 100mm cellplast som ligger ovan ett lager av tvättad singel samt med plast ovan detta. Jag har inga ventilationshål vilket fungerar förträffligt. En grund som aldrig hamnar under 5 grader och där ingen funkt kan komma in varken via fuktig ventilationsluft eller från fuktig mark.
 
Grunden är isolerad med cellplast på golv, väggar o tak. Kanske ska pröva o täcka för vent. hålen ändå?! Kan ju se om det ger ngn effekt. Nu är ju iofs RF långt under det normala ändå.
 
Ni har inte någon garanti?
tänkte att du kanske sabbar någon garanti genom att täta ventilations hålet..
 
Tänkte inte på det...TACK. Ska kolla upp det!
 
Vad är det för problem du har lokaliserat som du försöker åtgärda genom att sätta för ventilerna?
Mår huset bra, varför riskera fuktskador genom att täppa igen ventilerna?
 
Har under sommaren haft hög RF mellan 80-90. Inga tecken på skador nu men måste väl göra nåt åt den höga luftfuktigheten. Funderar på avfuktare men ville kolla om det finns andra lösningar först.
 
Fördelen kan vara som i vårt fall, att vi har en torr och förhållandevis varm grund under vårt isolerade bjälklag. Det bidrar till en fuktsäker grund och en bättre uppvärmningsekonomi (inbillar jag mig i alla fall). Vi värmer vårt hus på 180 kvm med 14000kwh (hushållsel inräknat). Huset står i Västerbotten, inkopplat mot fjärrvärme. Vår grund var också konstruerad för att ha ventilationsöppningar men den byggingenjör som var kvalitetsansvarig och som har mycket erfarenhet av fuktproblem ansåg att vi skulle låta bli att ta upp dessa öppningar. Det verkar fungera väldigt bra och som sagt... var ska fukten komma ifrån? Ni kan ju altid pröva att täcka öppningarna för att se om det ger något positivt resultat men håll för säkerhets skull ett öga på luftfuktigheten. Någon påväxt är nog inte att vänta på cellplasten under en kortare testperiod. De Älvsbyhus i samma område som haft oisolerade krypgrunder och som saknat avfuktare har däremot haft problem. Jag har bara goda erfarenheter av vår lösning så här långt!
 
Snailman
Du har inte skrivit om du har en avfuktare i grunden eller inte?
 
Nej, någon sådan har inte behövts . Vad jag förstår är det för det mesta den luft som kommer via ventilationshålen som kondenserar när den hamnar i ett utrymme som är kallare. Då ingen ventilationsluft kommer in i vår grund kan ju detta inte ske. Det andra alternativet är att fukten kommer via marken och den vandringen har ju stoppats med singel och plasten. Därmed uppstår ju inte heller detta problem. Därmed är en avfuktare överflödig.
 
Är jag helt ute å seglar nu...?

Men bör man inte ta bort plasten (om man inte har mark-radon eller det är ett sommarboende), isolera marken med dränerande skivor (t.ex. Isodrän), även på utsidan av väggen, den delen som är under mark sätta Isodrän.
Täppa för ventilationshål och på den delen som är ovanför mark isolera med en eps på insidan eller utsidan?
(Läst från Isodrän's broschyr om hur man fuktsäkrar krypgrunder)

I och med ovanstående åtgärder så får man en varm krypgrund, och således blir ångtrycket högre där än i marken och "pressar" ut fukten ut i marken...?
 
Skulle aldrig stänga ventilationshålen. Det är som bäddat för att bli problem.
 
Snailman
Jag har läst att det kan vara problem om det är för stora elelr för små, hål in till krypgrunden, men jag har aldrig läst att det skulle vara bra att helt stänga till dem, då skulle nog det tipset dyka upp då och då...

Vad jag läst så är det i princip alla krypgrunder som under någon del av året har ett klimat som är mögebefrämjande, det man kan göra är då att minimera denna tid, det kan man göra genom att ha 'lagom' stora hål...

stoppar man däremot in en avfukatare blir det ju ett helt annat läge... då vill man ju få in så lite fukt som möjligt så avfuktaren inte behöver vara igång så mycket (den drar ju el), då är det ju lämpligt att se till att uteluft som under olika tider innehåller en del vattenånga inte kommer in i grunden.'

själv har jag en krypgrund som helt ligger på berg, det blev en del kondens mot det kalla berget, men det försvann då berget täcktes med leka, men jag får väl säga att jag fortfarande är lite orolig angående krypgrunden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.