Som ämnet säger. Är det OK? Är det ens något som någon har synpunkter på?

Tanken är att avmontera kommoden om man behöver öppna luckan.

Mvh
 
H
A Alex med brunnen skrev:
Som ämnet säger. Är det OK? Är det ens något som någon har synpunkter på?

Tanken är att avmontera kommoden om man behöver öppna luckan.

Mvh
Huvudsaken är att komma åt inspektionsluckan men det verkar ju bökigt att montera ner kommoden om man vill titta i inspektionsluckan. Kan du dela luckan, alt. 2 mindre luckor så att du kommer åt att titta utan att lyfta bort kommoden?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Huvudsaken är att komma åt inspektionsluckan men det verkar ju bökigt att montera ner kommoden om man vill titta i inspektionsluckan. Kan du dela luckan, alt. 2 mindre luckor så att du kommer åt att titta utan att lyfta bort kommoden?
Ja det är lite bökigt, men med tanke på att man i princip aldrig behöver göra det så gör det mig inget.

Luckan kan inte påverkas, den sitter där den sitter och det är 1 lucka. Jag undrar om det är godkänt att montera kommoden delvis över. Är ens är något som det finns faktiska bestämmelser kring överhuvudtaget?

Att det är bökigt skiter jag i. Jag vill montera kommoden framför sålänge ingen med mandat kan säga att badrummet inte uppfyller en del bestämmelser.
 
H
A Alex med brunnen skrev:
Ja det är lite bökigt, men med tanke på att man i princip aldrig behöver göra det så gör det mig inget.

Luckan kan inte påverkas, den sitter där den sitter och det är 1 lucka. Jag undrar om det är godkänt att montera kommoden delvis över. Är ens är något som det finns faktiska bestämmelser kring överhuvudtaget?

Att det är bökigt skiter jag i. Jag vill montera kommoden framför sålänge ingen med mandat kan säga att badrummet inte uppfyller en del bestämmelser.
A Alex med brunnen skrev:
Den ska vara lättåtkomlig, kolla med Säker vatten vad branschreglerna säger.
A Alex med brunnen skrev:
Vitsen med en inspektionslucka är ju att man kan kolla då och då, inte gör att vi kollar varje vecka men några ggr per år kollar man ju. Jag skull skruva dit en masonit som går bakom kommoden och en mindre lucka under kommoden så att man kan lite hålla koll. Tror inte man orkar ta ner kommoden 2-3 ggr per år.
 
Redigerat:
Nytt eller gammalt hus. Nytt så ska det vara besiktning och då blir det nerslag, gammalt, ingen besiktning går att ha det så.
 
Vad finns bakom luckan? Är det ballofixer bakom är det ju dumt att sätta för den om man vid läckage snabbt behöver stänga av vattnet.
 
H
A Alex med brunnen skrev:
Som ämnet säger. Är det OK? Är det ens något som någon har synpunkter på?

Tanken är att avmontera kommoden om man behöver öppna luckan.

Mvh
J jonaserik skrev:
Nytt eller gammalt hus. Nytt så ska det vara besiktning och då blir det nerslag, gammalt, ingen besiktning går att ha det så.
Frågan är vad försäkringsbolaget har för åsikt om det skulle bli en vattenläcka.
 
J jonaserik skrev:
Nytt eller gammalt hus. Nytt så ska det vara besiktning och då blir det nerslag, gammalt, ingen besiktning går att ha det så.
Det är en lägenhet med badrum som renoveras just nu, där projektledaren för bygget glömt bort att jag sagt att det ska monteras en kommod. De har satt inspektionsluckan där kommoden ska sitta. Inte ens i mitten heller utan så kanten av kommoden går tvärs över.
 
Efter att ha läst monteringsanvisningen för kommoden så ser jag att det åtminstone är en mycket lättmonterad kommod. En skena fästs i kaklet med 2 skruvar. Denna skena täcker inte luckan. Kommoden fästs sedan i skenan med 4 vanliga skruvar.

En annan möjlighet är att skaffa en masonitskiva eller dylikt för den del av luckan som är utanför kommoden och helt sonika köra öppet innanför. Bara att lyfta ut undre lådan i kommoden för tillgång.

Frågan är bara - är nåt av detta godkänt?
 
H
A Alex med brunnen skrev:
Efter att ha läst monteringsanvisningen för kommoden så ser jag att det åtminstone är en mycket lättmonterad kommod. En skena fästs i kaklet med 2 skruvar. Denna skena täcker inte luckan. Kommoden fästs sedan i skenan med 4 vanliga skruvar.

En annan möjlighet är att skaffa en masonitskiva eller dylikt för den del av luckan som är utanför kommoden och helt sonika köra öppet innanför. Bara att lyfta ut undre lådan i kommoden för tillgång.

Frågan är bara - är nåt av detta godkänt?
Kanske hittar du något här, det är nog lättast att ringa dem och fråga
Vet att den skall vara lättåtkomlig, frågan är vad som går under lättåtkomligt, spontant är inte inspektionslucka bakom kommoden lättåtkomlig. Fråga dem vad finns det för lösningar som kan accepteras. Ta bilder och maila så du får det skriftligt.
https://www.gvk.se/branschregler/fordelarskap-och-inbyggnadslador/
https://www.gvk.se/branschregler/
https://www.sakervatten.se/branschregler/branschregler-20211
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.