Bor granne med ett parkeringsgarage, kanske 4 meter högt. Vill plantera eller bygga framför ca 5 meter brett så att vi slipper se garaget. Tujor är ganska trista tycker jag.
 
Inte riktigt säsong längre. Någon som har några idéer?
 
Häck som blir 4m hög är svårt, det finns ju tujor som du nämnde samt cypress. Klätterväxter fungerar också, t ex rådhusvin eller murgröna.
 
Syren i olika former borde funka bra. Vi har själva en häck av Ungersk Syren och den klipper vi till ca 3,5-4 meter. Det blir ju vissreligen inte så mycket blommor om man klipper men det blir det ju inte av Tujor heller...
Den enda nackdelen med syren är väl att den blir lite bredare. Jag skulle tro att våran häck är ca 1,5-2 meter bred. Det går nog att trimma in den lite men vi har inte försökt med det ännu. En sak som jag gillar är att buskarna är så täta att den ger nästan lika gott insynsskydd på vintern som på sommaren.

Ytterligare ett alternativ kan ju vara Häggmispel. Den ska tydligen växa ganska fort till sin maxhöjd vilken kan vara bra om ni snabbt vill ändra utsikten. Nackdelen är väl att den är lite glesare nertill samt att den inte ger något insynsskydd på vintern.
 
Syren är alltid ett utmärkt val :), annars finns hägg, fläder, slån, schersmin, honungsros, slånaronia, try, benved, små körsbärsträd, spaljerade fruktträd och bergtall och pelaren, (men det är kanske i samma kategori som tuja?). Klätterväxter som nämnts, samt clematis & kaprifol, är ju också bra, och det ena behöver inte utesluta det andra.

Alt: bygga växthus, redskapsbod el plank & uteplats el kompost och planteringshörna?

Beror ju lite på om du har p-husets vägg direkt an mot tomten el om det t ex är en gata & trottoar emellan?
 
Hur vore det med en klängväxt?

Murgröna eller vildvin eller till och med en klätterros?

Om garageägaren tillåter förstås
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.