I somras köpte vi vårt hus som är byggt 1936. Köket är en kaskad i brunt och är från 70-talet. Vi har tänkt behålla själva stommen och göra nya luckor men vill gärna ha tips på vad man annars skulle kunna göra.

http://www.orera.se/koket/koket.html
 
På hörnskåpsluckan kan du sätta ett långt pianogångjärn! Du tar alltså bort gångjärnen på den högra luckan och kopplar ihop luckorna. Så var det på vårt Kvänumkök och det fungerade utmärkt ;)
 
Kryddhyllan ovanför spisen kan du dölja med EN hel lucka som täcker alla hyllororna.
 
Whoa! Snacka om sjuttiotal!!! Brunt och orange, saknar dock lite advocadogrönt... :)

Läste att ni tänkt göra egna luckor... Av egen erfarenhet så kan jag säga att det är jädrigt meckigt att själv göra egna luckor och lådförstycken i MDF om man inte är snickerikunnig och har de rätta verktygen. Mycket mätande och sågande och fräsande och borrande och mer mätande. Sedan ska de ju lackas också...

Om ni vill behålla stommar och övrig planlösning så kontakta något företag som håller på med luckbyten och se vad de har i sortimentet. De kanske har det ni söker eller så får ni hjälp med att specialbeställa luckor enligt era preferenser. Huvudsaken är att ni får luckor som går att montera på era stommar...

Mitt tips är att ni väljer att behålla bänkstommarna och bara byter luckor på dem. I hörnskåpet installerar ni en karusell och en dörr med vikgångjärn. De exiterande väggskåpen river ni ned och ersätter med nya med högre stommar som ansluter mot taket. Mer plats och ingen fettfälla på ovansidan.

Ersätt fläktskåpet med kryddhyllan med en fin fläktkåpa i rostfritt. Här måste ni ta hänsyn till vilken typ av ventilation som finns i huset.

Mina 50 öre...

// WM
 
Bra tips! Tck för att ni har tittat!

Vi kommer antagligen att få lite hjälp att mäta, såga och hålla på.

Jag har också tänkt på att det skulle vara bra med högre skåp. Det är väldigt högt i tak så man kan ju få skåpen att gå lite högre upp. Som det är nu så är det 48,5 cm kvar upp till taket.

Man kan väl köpa en högre stomme på IKEA och sen göra samma MDF-fronter till alltihop? Fast det vet jag inte om vi har råd med...

Kan man kombinera rostfri fläktkåpa med vit spis? Set inte det bara ut som: Tja, vi ville gärna men hade inte råd att genomföra det helt...
 
Ang kombinationen gjorde vi faktiskt tvärt om! Rostfri spis men vit fläkt då kaklet bakom var vitt. Ser inte alls så tokigt ut tror jag.
 
I vårt gamla kök hade vi vit spis och rostfri fläkt. Vi hade även rostftia handtag på alla luckor (vita) som gjorde att inte fläkten blev "ensam" i köket. Man kan ju även ha annat typ kaffebryggare och vattenkokare i rostfri stil så att det blir mer enhetligt. Finns billiga sådana att få tag i på t ex Clas Ohlsson.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.