Köket börjar bli klart men vi har inte valt kakel ovanför diskbänken ännu.

Först var vi inne på "glasmosaik" men nu har vi bestämt oss för stora klinker plattor stående. Typ 58x30 cm. Köket ser ut så här:


DSC03444%20small.jpg
(Det kommer att bli ekgolv, köksvägg + vardagsrumsväggar (gula i dagsläget) kommer att bli vita)

Köket är Kviks Bianco (högblankt) med Kvik laminatskiva "Dark Concrete", bänkskivan ser ut så här:
DSC03446%20small.jpg
DSC03447%20small.jpg

Det är 59,5 cm mellan bänkskiva och överskåp. Otaktiskt eftersom många klinker är 60 cm.
Vi vill ha något grått, som är ljusare än bänkskivan men med typ samma stil. Dvs matt och lite "levande". Då många skivor är just 60 cm så begränsas ju urvalet drastiskt, någon kanske har haft samma problem?
 
T
Nja, i realiteten så är det inte riktigt så. Har själv en grå klinkerplatta som är 60x30 men nu när jag mäter plattan så är den 59x29,5. Men jag har satt mina plattor som är högblanka kant i kant, alltså ingen fog. Har inga överskåp.

Har förresten en likadan bänksskiva som du.
 
tank77 skrev:
Nja, i realiteten så är det inte riktigt så. Har själv en grå klinkerplatta som är 60x30 men nu när jag mäter plattan så är den 59x29,5. Men jag har satt mina plattor som är högblanka kant i kant, alltså ingen fog. Har inga överskåp.

Har förresten en likadan bänksskiva som du.
Ok, har du någon bild?

Vore kul att se!
 
Case closed.

Det blev 60x60 plattor som i verkligheten är 601x601 mm.
Löste det genom att med kniv, stämjärn och hammare hacka ur överskåpen närmast väggen. Det tog sin tid men det var det värt. Urvalet blev inte lika begränsat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.