Hej,

Ska bygga om ett hyreshus med 4 lägenheter(a' 48m2) till två-familjshus.
Vad bör man tänka på? Ska även byggatill ca 20m2 (delen med
glasdörrar).

Tar gärna emot synpunket på planlösningen:
http://saltis.wip.se/web/ankan/2006-05-25/index.html

(Bilderna ritade i sketchup :D)
 
Hej!

Fantastiskt snygga bilder :D

Mina spontana kommentarer är:
1) Det känns lite trångt och knöligt i högra delen med sovrummen och entren. Men jag har tyvärr inget direkt förslag på lösning.
2) Är inte den tjocka väggen som går i ungefär i mitten av de gamla läggenhetern bärande? Kan du ta bort den hur som helst?
3) Utgången från badrummet rakt in i köksön känns inte heller bra. Kanske ska du försöka få till en lite större toalett och en liten med tvättstugesakerna i?

/pinebar


 
Nu finns det väl troligen rörstammar och dylikt att ta hänsyn till men jag skulle vilja byta plats på kontoret+ toan och det lilla sovrummet. På så sätt får man en tystare "tyst" del med sovrummen och toa plus kontor som buffert mot den bullrigare delen
 
Snyggt jobbat!  Jag ska inte tjafsa om detaljer, utan vill hellre ge dig lite inspiration med ett mer samlat grepp.

Ditt hus verkar härröra från perioden runt andra världskriget.  Ett 30-talshus?  Ursprungligen var det sannolikt putsat.  Byggnaden verkar ligga i ett homogent sammanhang med liknande små privatbyggda hyreshus i uppväxta trädgårdar.  Nuvarande fasad gissar jag är uppförd någon gång efter energikrisen på 1970-talet, då det var på modet att tilläggsisolera och lägga tegel istället för att bevara ursprungliga putsfasader.  Ert "fasadlyft" är ovanligt snyggt för sin tid.  Visserligen har taksprånget försvunnit helt, men fasadlivet är så snyggt utfört, att man kan tro att huset haft tegelfasad från första början!  De snygga fönsterinfattningarna bör ni absolut följa upp i samma stil på tillbygget.  Balkongräcken är också utformade enligt 70-talets smak.  Mot dem måste ni inte vara lika pietetsfulla.  Du visar ingen bild av befintlig entréport, men jag gissar att den är husets ursprungliga.

Ditt hus är alltså en 80-åring som ganska ömsint har vårdats och anpassats in i ett nytt århundrade.  Det har "årsringar".  Och det jag gillar mest med din exteriör, är din respekt för husets historia.  Tillbygget förstärker byggnadens slanka stil.  Balkongen sluter samman fasaden fint på trädgårdssidan.  Det har du ritat fint.  Däremot ska du vara observant på entrésidan.  Där kan du markera utbygget med en decimeters indrag, som för det första trollar bort skillnaden mellan gammalt fasadtegel och nytt.  De runda fönstren har du placerat harmoniskt.  Frågan är om du ändå inte ska välja bort dem för att accentuera husets grundtema:   Höga, smala mittpostfönster som "rundar" hörnen.

Du har ritat in eldstad i hörnet på utbygget.  Den nya skorstenen är felaktigt redovisad på dina exteriörbilder.  Varför använder du inte istället befintliga rökgångar?  Jag skulle annars rekommendera placering av eldstad och skorsten mot byggnadens mitt på gränsen mellan befintligt hus och utbygge.  Då får du snyggare taklinje, och på köpet bättre spridning av värmen.

Jag blir lite nyfiken på källarplan och vindsvåning.  Ena gavelns vindsfönster försvinner.  Det kanske är lite synd, ifall någon i framtiden vill inreda vinden.  Det försvunna fönstret råkar idag nämligen erbjuda vindens finaste utsikt!

Något som du också bör ägna mer omsorg åt är husets trädgård, och sambandet mellan ute och inne.  En idé kan vara carport som bildar portik framför en liten skyddad entrégård.  

Befintligt källargarage är väldigt tidstypiskt.  Men också väldigt bökigt att backa ut ur.   Denna "ramp" mellan trädgårdsnivå och källargolv kanske ändå kan inspirera dig till att göra något kul av källarplanet i nya utbygget:  Varför inte ett trädgårdsrum med "solgrop" direkt utanför?  I sydväsläge och allt! Källarsockeln är idag hög och tråkig. Jag tycker den nya balkongen skulle bli snyggare om du utformar den med konsolbalkar, istället för att bygga den ovanpå murad grund.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.