Har en fråga angående vår bergvärmeanläggning då jag är komplett nybörjare på detta.

Vi köpte hus för ett år sen med bergvärme installerat. Pumpen var gammal och dålig så den är utbytt till en IVT Premiumline EQ.
Problemet är, som vi visste redan innan vi flyttade in, att det är lite dålig effekt från borrhålen.
Det finns två borrhåll på ca 70 meter då det tydligen inte gick att borra djupare då detta gjordes 97-98. Tittar man på köldbärare in och ut så visar dessa ofta flera minusgrader vilket vi har förstått inte är så bra. Den firma vi anlitat rekommenderar att borra ett tredje borrhåll för att komplettera de andra två. Saken är den att sedan installationen av den nya pumpen gjordes i september -12 till idag har den endast dragit 157 kwh i eltillskott vilket inte känns så mycket. Min fråga är då: Är det verkligen värt att tilläggsborra ytterligare ett borrhåll när den inte drar speciellt mycket eltillskott? En borrning skulle efter rotavdrag gå på ca 30 000 vilket är en ganska stor kostnad anser vi. Firman vi anlitade säger att det kan finns en viss risk att hålen till slut blir så kalla att de inte längre ger någon värme alls, men detta måste väl ta ett tag och har det nu ändå funkat hyfsat bra sedan 1997 känns väl inte detta som någon överhängande risk, eller? Är väldigt tacksam för synpunkter då vi som sagt är kompletta nybörjare på detta.
 
Den stora riskan är arr det fryser och slangarna stryps så hålet inte ger något förän det går att pumpa runt birnen ( den vätskan som cirkulerar i borran. Hur stor den risken är vet jag inte men det kan hända. Du kan ju kompletera med en luft kollektor som tar värme från luften när luften är varmare än borran.
Det borde bli betydligt billtgare
 
Conny81 skrev:
Tittar man på köldbärare in och ut så visar dessa ofta flera minusgrader vilket vi har förstått inte är så bra.
Exakt vad visar in och ut, förr(och ofta även idag) räknade man på ca -2 in och -4 till -5 ut. Ligger du inte på värre än detta finns det ingen anledning att göra nåt, möjligen kan man trycksätta slangarna om dom skulle visa frystendenser. Har själv -2 in och -5 ut, hål från -99, nuvarande pump från -05.
 
Tack för svaren!
In och ut visar för närvarande ca -1 in och -3 ut. I vintras tror jag värdena låg runt de du skrev, kanske någon grad lägre.
 
Håll lite koll på IN-temp så du ser att det går över till plusgrader snart, då vet du att hålet tinar på sommaren.
 
Det är väl iofs så att kalla hål ger sämre verkningsgrad på pumpen också. Så även om du har lite elstillskott nu, så kanske pumpen drar lite onödigt mycket el när den kör också.

Jag har dock väldigt dålig koll på hur stor försämringen av verkningsgrad blir om brine in ex. ligger på -2, istället för 0.
 
COP påverkas ca 2-3% per grad brine, så har du en förbrukning på 7500kWh skulle man kunna spara runt 350kWh per år om den ökar 2 grader, sedan ökar effekten på VP något också så eltillskottet skulle även det minska.
Med 157 i tillskott skulle kompressorn behöva runt 50kWh för att ersätta detta. Nu lär väl en del(eller allt) komma från legionellakörning så det kanske inte skulle minska nämnvärt i detta fall.
Maximal besparing alltså under 500kWh/år.
 
Okej, tack för alla råd! Kommer tillsvidare avvakta med fler borrhål så får vi se hur det utvecklar sig.
 
Cop vid 55 grader framledning och 0 grader in är 3,0 vid samma framledning men -5 in är cop 2,7 så nån katastrof är det inte. Visst skulle du spara nån krona på driften per år med varmare brine men det tar massor med år att tjäna in så kör på.
 
Jag har installerat en del värmepumpar och i mitt förra hus borrade jag 100 meter på 6 kW bergvärme.
Till det kopplade jag en kylanläggning (s.k. frikyla) som kyler ca 3 kW. På så sätt fick jag ner värmen i borrhålet och kylan i huset. Då jag var på semester lät jag anläggningen gå fullt hela tiden. Enkel matematik visar ungefär hur mycket energi som går ner per månad 24*30*3 ~ 2500 kWh. Sannolikt kan du nog pressa ner uppåt 6-8 kWh per säsong vilket motsvarar ett borrhål på 40-50 meter.
Du kommer givetvis även ha glädje av svalkan i huset.
 
Värmen man laddar ner i borrhålet på sommaren är knappast kvar i februari när kb tempen ligger som lägst men svalkan är ju kanon. Har man mekaniskt frånluft vent så kan man om borran är lite klen komplettera med en frånluftåtervinning som värmer brine och den ger effekt hela året. Tyvärr brukar det kosta så mycket installerad och klart så att skillnaden till att borra extra blir liten om man har en ok vent i dag och endast vill ha högre brine temp.
 
man kan ju gå en annan väg och minska värmeuttag från hålet = tilläggsisolera huset ?
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.