Har en fråga angående vår bergvärmeanläggning då jag är komplett nybörjare på detta.

Vi köpte hus för ett år sen med bergvärme installerat. Pumpen var gammal och dålig så den är utbytt till en IVT Premiumline EQ.
Problemet är, som vi visste redan innan vi flyttade in, att det är lite dålig effekt från borrhålen.
Det finns två borrhåll på ca 70 meter då det tydligen inte gick att borra djupare då detta gjordes 97-98. Tittar man på köldbärare in och ut så visar dessa ofta flera minusgrader vilket vi har förstått inte är så bra. Den firma vi anlitat rekommenderar att borra ett tredje borrhåll för att komplettera de andra två. Saken är den att sedan installationen av den nya pumpen gjordes i september -12 till idag har den endast dragit 157 kwh i eltillskott vilket inte känns så mycket. Min fråga är då: Är det verkligen värt att tilläggsborra ytterligare ett borrhåll när den inte drar speciellt mycket eltillskott? En borrning skulle efter rotavdrag gå på ca 30 000 vilket är en ganska stor kostnad anser vi. Firman vi anlitade säger att det kan finns en viss risk att hålen till slut blir så kalla att de inte längre ger någon värme alls, men detta måste väl ta ett tag och har det nu ändå funkat hyfsat bra sedan 1997 känns väl inte detta som någon överhängande risk, eller? Är väldigt tacksam för synpunkter då vi som sagt är kompletta nybörjare på detta.
 
Den stora riskan är arr det fryser och slangarna stryps så hålet inte ger något förän det går att pumpa runt birnen ( den vätskan som cirkulerar i borran. Hur stor den risken är vet jag inte men det kan hända. Du kan ju kompletera med en luft kollektor som tar värme från luften när luften är varmare än borran.
Det borde bli betydligt billtgare
 
Conny81 skrev:
Tittar man på köldbärare in och ut så visar dessa ofta flera minusgrader vilket vi har förstått inte är så bra.