Ska täckmåla en gammal lackad takpanel i ett kök. Panelen är jättefin utan kvistar och torde ha suttit där en herrans massa år så den får nog anses så "torr" som en träpanel kan bli. Jag har haft en del tråkiga erfarenheter av att måla paneltak med lackfärg (ej vattenbaserad) förut - det spricker och jävlas - i dessa fall har det dock varit nyare panel som inte torkat ordentligt. Min fråga är nu om nån har nåt tips på val av färgtyp. Vattenbaserad lack hatar jag eftersom den inte går att pensla ut bra. Vad finns det för alternativ om man vill ha ett vitt tak? Linoljefärg eller?
 
Som du säger så kanske sprickorna inte berodde på just lackfärgen. Vattenbaserad är svårare att få ut snyggt, helt klart. Är den dessutom inte matt så bidrar det otroligt mycket till svårighetsfaktorn.

Var noga med att ta bort gamla lacken. Det kan eventuellt behövas ett slags övergångsskikt ifall du absolut vill ha lackfärg. Varför inte använda en vanlig matt takfärg? Billig och lätt att få ut perfekt. Använder man vattenbaserad kanske man får räkna med att behöva slipa en hel del om trät reser sig där gamla lacken inte trängt in/eller där du fått bort all gammal lack (vilket du förmodligen vill få bort överallt).
 
Beroende på vad det tidigare var för lack så vet man aldrig vad som händer ;) Ok, ett tak utsätts väl normalt inte för något slitage så... man kan nog skippa borttagningen av gamla lacken.
 
Tack för svar och input. Jag kanske var lite otydlig - vad jag undrar är egentligen om det finns nån färgtyp som är något mer förlåtande / "elastisk" om paneler rör sig. Jag vill gärna undvika sprickor osv....

Vad gäller underarbete så tänkte jag slipa / rugga upp den gamla lacken, målartvätta noga och sedan grunda och färdigmåla. Att helt ta bort lacken är nog svårt, onödigt och knappast aktuellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.