Fakta:

# Vi bor så långt från närmaste telestation att vi inte kan få mer än max 0,5 Mbit adsl.

# För tre år sedan fick vi 0,5 Mbit via Telia á 339 kr/mån.

# För 18 månader sedan gick vår bindningstid ut.

För två veckor sedan kikade jag in på Telias ostrukturerade och näst intill oanvändbara webbplats. Någon 0,5 Mbit-abonnemang erbjöd de inte längre. Jag ringde Telia och frågade vad jag betalade för: 8 Mbit - sexton ggr högre hastighet än vad jag kan nyttja.

När jag påpekade att jag betalat ett överpris i 18 månader blev förklaringen att jag automatiskt fick samma gamla höga pris och högre hastighet när bidningstiden gick ut. Utan att jag kan nyttja det och utan att Telia kontaktat mig och berättat att de förändrat mitt abonnemang.

Jag bad om en rimlig förklaring och kompensation. Kommer inte på fråga var svaret. I så fall förlorar ni en mångårig kund både på telefoni och internetabonnemang. Jaha så synd, svarade Telia men var totalt likgiltiga.

Far åt h-vete Telia. De verkar inte veta vad kundvård är. Att vinna en kund är viktigt. Att behålla en trogen kund är viktigare - en klassisk sanning för alla tjänsteföretag. Har nu sagt upp telefoni och "bredband" och ersatt det med en annan leverantör.

Det är inte pengarna det handlar om utan Telias nonchalans och ointresse för mig som kund. Nu blir det istället en av Sveriges mest utskällda operatörer, Glocalnet  ::) Men hittills har de imponerat på mig med en kundtjänst som alltid svarat inom två minuter och en information både i text och muntligt som är överlägsen Telias. Vi får väl se om det fungerar när tjänsterna ska börja levereras... Kundvård var ordet.

Så kan det gå.
 
Hoppas du blir nöjd! Jag kan både känna och förstå din ilska. Jag tycker du ska anmäla dom eller något, i alla fall inte bara vara tyst som alla andra...
 
Ja, vi har oxå sagt adjö till Telia.....
 
Man får inte ändra i avtal utan att meddela det i god tid, man måste väl ffs få ha rätten att tacka nej?

-Varför har jag fått en räkning som är 10 ggr så hög?
"Vi har ändrat ditt avtal & då gick priset upp
-Äh, jaha?

Riktigt så får det väl ändå inte gå till?
 
A. Nygren skrev:
Man får inte ändra i avtal utan att meddela det i god tid, man måste väl ffs få ha rätten att tacka nej?

-Varför har jag fått en räkning som är 10 ggr så hög?
"Vi har ändrat ditt avtal & då gick priset upp
-Äh, jaha?

Riktigt så får det väl ändå inte gå till?

Ärligt hur många är det som lusläser det som kommer med räkningen och då reagerar på dessa avtals ändringar?? De har med stor sannolikhet följt de regler som är uppsatta om detta. Detta fenomen med avtals ändringar i löpande avtal är vanligt och är inte något bara Teila håller på med. Detta är inget försvar att de gjort rätt men välkommen till en marknad som raserats totalt av politikernas oförmåga att styra upp den vid avregeleringen.
 
Teleoperatörer, liksom banker, försäkringsbolag och alla andra som har långa relationer med sina kunder beter sig så här. Du har köpt 0,5 Mbit för 339 kr. När marknadspriserna har gått ned har Telia valt att leverera 8 för samma pris istället för att sänka priset (även om du nu inte kunde få 8). Ohederligt, nej, bra kundvård, nej. Ett annat alternativ skulle kunna ha varit att låta dig fortsätta med de priser och hastigheter du köpte från början.

Det skulle bli svindyrt för teleoperatörer, banker, försäkringsbolag och alla andra att ständigt ge alla sina kunder de bästa priserna, de ger man bara till de otrogna som shoppar runt.

Det schyssta hade varit att erbjuda dig ett bättre pris mot ny bindning, så agerade de mot mig. Gör man inte det så blir det ju adjöss. Men att förvänta sig att man automatiskt, som befintlig kund, skall få del av marknadsprissänkningar är nästan naivt.

/martar
 
Ohederligt, nej, bra kundvård, nej.
Jo, exakt. De har handlat enligt gällande avtalsregler men det är inte detsamma som god kundvård. I annat fall hade jag givetvis gått vidare till ARN.

Det schyssta hade varit att erbjuda dig ett bättre pris mot ny bindning, så agerade de mot mig. Gör man inte det så blir det ju adjöss. Men att förvänta sig att man automatiskt, som befintlig kund, skall få del av marknadsprissänkningar är nästan naivt.
Tjänsten jag beställt var borttagen och ersatt med en ny tjänst som kunden/jag inte kan nyttja eftersom Telia inte anser sig ha råd att byta ut tekniken i telefonstationerna. Att så var fallet under bindningstiden säger jag inte om. Däremot borde de kontakta mig när bindningstiden går ut och erbjuda mig ett val. Det är inte naivt utan bra för mig som kund och långsiktigt vinstgenererande för leverantören - kundvård alltså. Ett sådant meddelandehanteringssystem kan automatiseras och kostar inte mycket i förhållande till vad en nöjd och trogen kund genererar.

Jag har själv suttit som konsult på Telia under ett års tid och sett kundsupporten från baksidan. Bokstavligt talat. Men man får gratulera till att du fått det val som alla brode få.
 
Jag fattar inte riktigt här:
1) Du har ingått ett avtal där du skulle få 0,5 Mb/s för 339 kr/månad
2) Du har fått 0,5 Mb/s för 339 kr/månad

Vad är problemet? I vad består avtalsbrottet från Telias sida?
 
Vad är problemet? I vad består avtalsbrottet från Telias sida?

Jag har säkert missuppfattat, men något avtalsbrott verkar det inte vara tal om. Däremot kan man tycka att Telia inte är speciellt kundorienterade när de, när avtalstiden gått ut, gör om avtalet till det dyrare 8Mbit istället för fortsätter med det numera billigare 0,5 Mbit utan att fråga. Speciellt när kunden inte kan utnyttja med än 0,5.
 
Okej, jag kanske missuppfattade, men jag fick uppfattningen att han betalade lika mycket som tidigare, men att "alla andra" - dvs de som tecknade ett avtal senare - fick en snabbare uppkoppling för lika mycket pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.