Hej.

Någon som har ett bra förslag på hur jag kan få upp skruvarna på altanen utan att det spricker en massa runt om?
Måste komma åt ett rör under altanen och det blir inte så snyggt...

Så snälla någon har säkert en jävligt bra idé på vad jag ska göra:)
 
I
Har absolut inte den blekaste, men logiskt sätt borde man väta ner trät?
Typ med olja kanske...?
 
  • Gilla
Klaestar
  • Laddar…
Om du använder en vass hålpipa som är snäppet större än skruvhuvudet kan du hugga av träfibrerna runt om och på så sätt få ut skruven utan sprickor. Går även att hugga bort kring skruvhuvudet med litet stämjärn eller med en vass skruvmejsel.
http://www.jula.se/halpipor-7-delar-331375
 
Redigerat:
Exakt vad är det som är bekymret? Rostiga skruvar? Inmålade skruvskallar? Osynliga skruvar? Ruttna reglar? Jag hade bort ett par brädor från våran altan när vi målade huset och det var bara att skruva bort trallen och tillbaka sedan. Nu var just den altanen bara 5-6 år gammal så det gick ganska smidigt.
 
Denna är bara ett år gammal men de som byggt den har ju skruvat skruvarna ner typ 7 mm så nu spricker det då träet säkert har svält lite....Får testa att dra på en massa vatten...eller så blir det en tur till Jula och handla hålpipor
 
Spricker det när du drar UR skruvarna?
 
andersmc skrev:
Spricker det när du drar UR skruvarna?
Tror han menar att det fläks upp runt skruvarna.

Ta en brädbit, borra ett hål så litet som möjligt, bara bitset får plats, lägg den över skruvhålet. Brädan agerar stöd åt fibrerna när skruven skruvas ut.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Vattna ordentligt. Det är inte perfekt, men det hjälper.
 
hantverkare1 skrev:
Tror han menar att det fläks upp runt skruvarna.

Ta en brädbit, borra ett hål så litet som möjligt, bara bitset får plats, lägg den över skruvhålet. Brädan agerar stöd åt fibrerna när skruven skruvas ut.

Eller ännu hellre en tunn plåt bit så blir det lättare
 
andersmc skrev:
Spricker det när du drar UR skruvarna?
När man skruvar ner i fuktigt, elastiskt virke böter sig träfibrerna åt sidan, för att skruvskallen är försänkt/konisk på undersidan, och man drar ner skruven till några mm under ytan.

När man sedan skall skruva ur skruven, har träet torkat och blivit stelt och sprött och fibrerna trycks uppåt och bryts lätt av. Skruven är ju inte konisk på ovansidan.

Förslaget med en liten huggpipa verka vara Columbi Ägg (y)

Nytt personsämsta: Fyra på bollen :confused:
 
Redigerat:
Innan idag gick jag in för att det började regna.
Nu har det regnat ett par timmar och nu testade jag att skruva upp de 20 skruvar det handlade om.
Vips det funkade som fan....så det behövdes bara en massa vatten så funkade det fint.

Tusen tack för alla era svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.