Om jag lånar ut 200.000 privat till min brors kontantinsats, kan jag då ta ut ett pantbrev i huset och vilken prioritet får det om det skulle hända något? Om min bror exempelvis fick en skatteskuld; som jag fattat det så går bankens pantbrev först vid en exekutiv auktion och jag förmodar att de vill att deras pantbrev är prioriterat, men om jag tar ut ett nytt på min utlånade summa, blir jag nummer två i prioritetsordningen?
 
Det stämmer, pantbreven är i en bestämd ordning. De som kommer först är "mer värda" (avseende säkerhet) än de som är senare uttagna.
 
Jag antar att frågan framförallt gäller om du har prioritet över andra fodringar ex. skattefodringar. I princip är det så, men kolla med någon som VERKLIGEN vet. Jag har nämligen för mig att just när et gäller skatteskulder så finns det spärregter så att skatteverket i vissa lägen kan komma in med högre prioritet än panthavaren.

Om man tänker sig en situation där någon hamnar på rejält obestånd, då skulle man kunna tänka sig att han omvandlar "vanliga" skulder till pantskrivningar på en fastighet, genom att låna pengar mot pantbrev av samma fodringsägare som han redan är skyldig pengar, betala den ursprungiga skulden med den nu pantupplånade pengarna. Det skulle kunna vara ett sätt att prioritera övriga fodringsägare på skatteverkets bekostnad. Jag har för mig att det finns en regel som omöjliggör det, vet dock inte hur den är konstruerad.
 
Tack för era svar, jag går igenom alla värsta tänkbara scenarier som kan uppstå. Jag kan verifiera mitt lån genom en överföring, det handlar alltså inte om någon slags konstruktion, bara att jag vill ha en säkerhet. Och något obestånd tror jag inte ska inträffa, men OM.
 
Jag ville bara peka på att jag har för mig att det finns regler som i vissa fall kan sätta prioritetsordningen ur spel, och skall man vara riktigt säker så kanske man bör veta hur de reglerna fungerar.
 
hempularen skrev:
Jag ville bara peka på att jag har för mig att det finns regler som i vissa fall kan sätta prioritetsordningen ur spel, och skall man vara riktigt säker så kanske man bör veta hur de reglerna fungerar.
Vet du eller någon annan vem man frågar? Jag tycker att de gånger jag exempelvis bett skattemyndigheten om råd fått väldigt varierande och stundtals svajiga svar. Jag kan iofs ringa till kronofogdemyndigheten men jag är osäker på ifall jag får rätt svar.
 
Jag tror att ordet du söker är förmånsrätt.
 
Du säger att du vill ställa upp med lån till bror för just kontantinsatsen. Då kan man väl räkna med att bror även behöver ta banklån för att finansiera huset. Banken kommer inte bli glad över att lägga sig med lägre förmånsrätt utan kommer troligen kräva att pantbrevet för ditt lån läggs med lägre förmånsrätt.
 
yonna skrev:
Du säger att du vill ställa upp med lån till bror för just kontantinsatsen. Då kan man väl räkna med att bror även behöver ta banklån för att finansiera huset. Banken kommer inte bli glad över att lägga sig med lägre förmånsrätt utan kommer troligen kräva att pantbrevet för ditt lån läggs med lägre förmånsrätt.
Jag har inget emot att ligga med lägre förmånsrätt än banken, bara jag blir nummer två på listan. Ringde KFM idag men där fanns ingen som kunde svara på frågan om vad som gällde. Märkligt, eftersom det är de som mäter ut hus...
 
Hej!

Alltid svårt när det gäller familje medlemmar! Men mitt råd till dig är att inte skriva på eller att ställa upp! Jag vet inget om din brors banks förtroende för honom. Vill du slippa framtida problem så låna honom pengarna kontant istället!

Jag skrev "på" för min Tvilling bror i början på 90 talet , dock skiljer det sig ganska så mycket eftersom det då handlade om att vara borgenär. Men vid det tiden var man lite blåögd. Min bror svor dyrt och heligt att inget skulle hända, och att om de kom i kläm så var jag den första som skulle få reda på det så att jag ev kunde ev hjälpa till. Men det hände aldrig, skammen blir för stor när det väl går så långt och det är lättare att sticka huvudet i sanden en att kommunicera!

Jag har aldrig haft så mycket problem! Efter några är började det komma brev ifrån KF för uteblivna låneinbetalningar till banken. Detta pågick 8-10 år. Till en dag banken fick nog och sa upp alla pantbreven så att de förföll till deras inkasso avdelning.
Där blev de sedan liggande med ett ökat tryck. Tills de bestämde sig för att få ett beslut ifrån KF. Den enda sak jag då kunde göra för att rädda mig själv ifrån att få en Betalnings anmärkning var att göra upp med Nordea Inkasso numera Lindorrf och börja betala på deras lån.

Idag 17 år sedan och 41 år är jag helt fri ifrån detta åtagande, Men det har kostat blod svett , pengar, ilska och många sömlösa nätter.
Eftersom vi är tvillingar så har vi också starka band tillvarandra, dock har vi idag en mycket liten kontakt. Stor anledning till detta är problemen ovan.

Vågar du så vill jag bestämt avråda dig att lägga upp något dylikt och endast göra det om du har råd att avara pengarnana. Har du dessa kontant och ser dem som överflödiga - go for it otherwize not! Visst kan din bror bli lite sur över detta, men det går över! Bättre en sur bror en period jämfört med en förstörd relation!

Hur kommer din bror att reagera om du inte ställer upp, får han de inte låna till huset då, isådanfall verkar det som om banken redan gjort en bedöming utifrån din brors ekonomi ?

Ponera att man måste få till en snabb försälning av huset vad händer då? Kanske man måste sälja huset billigare än vad man har lån till, har du tänkt i dessa banor?
 
Det är iofs ganska stor skillnad på att gå i borgen eller att som i detta fall låna ut en bestämd summa pengar.

Att bli borgenär vill jag avråda alla från. Borgensförbindelser är ofta väldigt svårtolkade och typiskt så iträder man sig ett mycket större ansvar än man kan föreställa sig i sina vildaste fantasier.

En vän till famlijen skrev på en borgensförbindelse åt sin son som startade ett litet företag med import och försäljning, jag tror att lånet var på 50 000. Något senare omsatte bolaget 10 - 20 miljoner om året. Lånet var för länge sedan löst. Men som så många andra bolag så hade sonens bolag en checkredit för att klara likviditeten vid import affärerna. Tiderna blev dåliga i början på 90- talet, bolaget gick i konkurs med en skuld till banken på drygt en miljon. Banken hävdade med framgång att den ursprungliga borgensförbindelsen inte gällde bara det gamla lånet på 50 000, utan bolagets samtliga skulder, krävde fadern på 1,2 miljoner. Sonen hade ingen aning om detta och var minst lika chockad som fadern. Såvitt jag förstår så lyckades de förhandla ner beloppet en del, vet inte hur mycket. Men lärdomen: Skriv ALDRIG på en borgensförbindelse. Låna hellre ut pengarna direkt (ev. efter att själv lånat i banken). Då har man kontroll på läget, en ev. förlust blir begränsad.
 
Som sagt, jag ska inte skriva på något och jag vet att affären är sund. Jag lånar ut pengar mot en rimlig avkastning men vill självklart vara helt 100 på min säkerhet. Jag tror att det är ett bra sätt att inte haverera relationen OM det skulle gå åt pepparn, vilket jag inte tror.

Beträffande borgen så är det riktigt dumt. Bättre då att ta lånet själv och låna ut pengarna, för skulle det gå åt pipan så kan man i alla fall dra räntorna, styr händelserna och minska sin risk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.